Zo houd je overzicht over je taken
Heb jij weleens aan het einde van de dag dat je denkt: wat heb ik eigenlijk allemaal gedaan vandaag? Organizer en trainer Karen Visser geeft je een slimme tip om overzicht te houden over al je to do's...
Heb jij weleens aan het einde van de dag dat je denkt: wat heb ik eigenlijk allemaal gedaan vandaag? Organizer en trainer Karen Visser geeft je een slimme tip om overzicht te houden over al je to do's...
Het is al een aantal jaar een rage: schrijven in een bullet journal. Het is het notitieboek 2.0: een agenda, dagboek en to-dolijst in één. Je kunt zo'n journal ook zakelijk gebruiken. Hij is misschien zelfs beter dan welke digitale tool dan ook.
Organiseren is een van de belangrijkste competenties voor jou als supportprofessional. Maar wat komt hier allemaal bij kijken? En hoe kun je (nog) beter worden in organiseren, zodat je meer voor elkaar krijgt op je werk? Ontdek het in dit artikel.
Is je agenda dicht geplamuurd en snak je naar meer ruimte en zuurstof? Zijn jouw dagen te vol en voel je je gestrest? Dan is het tijd voor een andere aanpak. Met deze adviezen haal je je agenda uit de reanimatiekamer en geef je jezelf meer ademruimte en rust in je hoofd.
Hoewel de functie binnen iedere organisatie anders is, zijn er een aantal 'standaard' taken voor managementassistenten. Check onderstaande lijst om te zien in hoeverre jouw takenpakket overeen komt.
Ik denk dat ik weinig tot geen managementassistenten ken die geen organisatietalent hebben. Of die geen coördinatie-skills bezitten. Sterker, als wij deze vaardigheden missen worden niet alleen onze collega's, maar ook wijzelf gillend gek. Het is onze tweede natuur om meerdere dingen tegelijk te doen en ja, het wordt een zooitje als we de boel niet - al is het maar een klein beetje - organiseren.
Keer op keer blijkt dat je maar liefst 80 tot 90% van de supportwerkzaamheden flexibel kunt uitvoeren. Alle reden dus om eens te kijken naar de manier waarop jij je werk indeelt qua Tijd, Plaats en Werkorganisatie: TPW.
Management Support-hoofdredacteur Vera Bot interviewde Lucy Brazier, uitgever van Executive Secretary Magazine en wereldwijd vaandeldrager van het secretaressevak, ruim een uur over de functie van assistant. Ze praatten over zelfleiderschap, 'managing up', de rol van communicatie daarbij, de toekomst van het vak, rolmodellen en haar nauwe samenwerking met haar assistant. Dit is deel 3: haar samenwerking met haar executive assistant Matthew.
Matthew Want, PA van Lucy Brazier, gaf tijdens het interview met Management Support Magazine nog wat praktisch advies aan alle managementondersteuners. Lees hier zijn 7 tips.
Dat mijn functie verschillende benamingen heeft is welbekend. Persoonlijk heb alle functietitels al gehad, van secretaresse tot Management Assistente en van Executive Assistant tot Personal Assistant. Is het nu tijd voor een nieuwe naam?