Wat is de Bullet Journal Methode en waarom is-ie zo verslavend?

Wat is de Bullet Journal Methode en waarom is-ie zo verslavend?

Het is al een aantal jaar een rage: schrijven in een bullet journal. Het is het notitieboek 2.0: een agenda, dagboek en to-dolijst in één. Je kunt zo'n journal ook zakelijk gebruiken. Hij is misschien zelfs beter dan welke digitale tool dan ook.

Ik ben verslaafd aan notitieboeken en pennen. Zelfs nu ik al jaren op een laptop werk en schrijf, vind ik werken op papier met pen nog steeds het fijnst. Die geur van papier en inkt! Al sinds ik kan schrijven, leg ik mijn leven vast in dagboeken. Vroeger, toen ik veel tijd had, was ik wijdlopig en breedsprakig en verloor ik me in minutieuze details. Maar tegenwoordig schrijf ik in staccatostijl: elke avond noteer ik korte kreten over wat ik meemaakte die dag, met wie, wat me opviel, welke gedachten ik had, toevalligheden, wat ik leuk en minder leuk vond en leuke uitspraken van de kinderen.

Leuk voor later, denk ik dan. Om terug te kijken.

Plannen en reflecteren

De drang om mijn gedachten en indrukken te ordenen, ze ‘waar’ te zien worden op papier en daarmee misschien zelfs onschadelijk te maken (van me af te schrijven), is blijvend. Daarnaast maak ik ellenlange to-dolijstjes die ik fijn kan afstrepen, zakelijk en privé.

Maar… zou ik dit schrijven ook kunnen gebruiken om juist vóóruit te kijken, om een overzicht te maken en mijn vaak onrustige brein te kalmeren?

Ja, dat kan. Met een bullet journal, afgekort: BuJo.

Wat is een bullet journal?

De bullet journal is een notitieboek met puntjes in plaats van lijnen. Je kunt het zien als dagboek, agenda en to-dolijst in één. Je ordent je leven op een speelse manier. Je zet er afspraken in, planning, to-do’s, maar ook gedachten, inspiratie, reflectie. Het kan je naast ontspanning heel wat opleveren. Niet voor niets noemt men de Bullet Journal Methode de ‘Marie Kondo van het dagboekschrijven’.

Eveline van Zeeland schreef er een enthousiaste blog over. Zij geeft onder meer trainingen over design thinking, oplossingsgerichtheid en het brein, en is altijd bezig met creatieve technieken. Zij las met veel plezier de megabestseller over de Bullet Journal Methode van Ryder Carroll. Hij ontwikkelde de methode als een manier om met zijn ADD om te gaan. De basis van de methode ligt in deze negen woorden: track the past, order the present, design the future.

Toen Eveline er naar aanleiding van dat boek mee aan de slag ging, verraste het resultaat haar. Ze kon beter visueel denken en werken, en meer verbanden leggen. Ze werd creatiever en innovatiever en algeheel meer ontspannen en licht.

Intentioneel leven

De missie achter de methode is dat je bewust wordt van hoe je jouw tijd en energie besteedt. Zo kun je intentioneel leven: je reflecteert op een creatieve manier op je leven. Je maakt geen ellenlange to-dolijstjes meer. maar je schrijft je doelen op, werkt ernaartoe en onderweg reflecteer je erop. In plaats van lijstjes maak je ‘logs’ van taken en afspraken. met als resultaat: meer overzicht en minder stress. En je stimuleert jouw creatieve brein om verbindingen te leggen.

Je combineert daarmee het zakelijke en resultaatgerichte met het speelse en creatieve. Het klinkt als muziek in mijn oren.

Onderdeel van de collectie

Omgaan met werkdruk

Managementondersteuners werken vaak onder hoge werkdruk. Hier vind je artikelen die jou helpen met onder meer stress-, tijd- en energiemanagement.

Vera Bot

Vera Bot

Hoofdredacteur Management Support

Vera Bot is hoofdredacteur van Management Support Magazine en manager van de online content op managementsupport.nl en de verspreiding ervan via social media kanalen.

De 5 meest gelezen artikelen van maart 2024

De 5 meest gelezen artikelen van maart 2024

Van prompts maken in ChatGPT tot een praktijkverhaal over hoogsensitief zijn op kantoor... Check het lijstje: de top 5 van meest gelezen artikelen...

3 gouden tips om vergaderingen met je projectteam te leiden

3 gouden tips om vergaderingen met je projectteam te leiden

Waarom is het belangrijk om regelmatig te vergaderen met je projectteam? En hoe leid je deze vergaderingen als jij de projectmanager bent? Expert...

Handboek Secretariaat opstellen in 7 stappen

Handboek Secretariaat opstellen in 7 stappen

Een handboek voor het secretariaat opstellen; als je deze stappen volgt, gaat jouw secretariaat met een bruikbaar handboek aan de slag.

10 manieren om slimmer om te gaan met vervelende taken

10 manieren om slimmer om te gaan met vervelende taken

We hebben allemaal taken die we liever kwijt dan rijk zijn. Trainer Karen Visser legt uit hoe je deze zo slim mogelijk wegwerkt.

Projectmanagement: ga het conflict aan

Projectmanagement: ga het conflict aan

Projecten gaan gepaard met grote belangen. Als projectassistent moet je het team de goede kant op leiden. En soms: het conflict aangaan.

10 tips voor betere zelfsturing op het secretariaat

10 tips voor betere zelfsturing op het secretariaat

Zelfsturing kun je niet zomaar even invoeren. Werkplektrainer Karen Visser wijst in tien snelle tips op zaken die je op orde moet hebben.

3 tips om projecten beter te organiseren

3 tips om projecten beter te organiseren

Marie-Louise Anthonissen heeft meer dan twintig jaar ervaring met projectmanagement. Zij geeft drie tips om projecten beter te organiseren.

Organiseer je een evenement? Dit moet in het draaiboek

Organiseer je een evenement? Dit moet in het draaiboek

Eén tot enkele weken voor aanvang van het evenement begin je met het maken van een draaiboek. Dit moet er allemaal in.