Gesponsord

How to: leer beter organiseren

How to: leer beter organiseren

Organiseren is een van de belangrijkste competenties voor jou als supportprofessional. Maar wat komt hier allemaal bij kijken? En hoe kun je (nog) beter worden in organiseren, zodat je meer voor elkaar krijgt op je werk? Ontdek het in dit artikel.

Waarom organiseren zo belangrijk is voor supportprofessionals

Als supportprofessional ben je de spin in het web. Je plant en regelt, zodat er precies gebeurt wat er moet gebeuren. Hierbij is het belangrijk dat je goed overzicht houdt over wat er allemaal speelt in je organisatie. Wat voor taken lopen er voor de manager die je ondersteunt? Wat komt eraan? Welke eventuele problemen kun je vóór zijn? En hoe richt je je eigen to-do-lijst in?

Wie goed kan organiseren, krijgt meer gedaan en boekt betere resultaten. Ook doe je je werk zelfverzekerder, omdat je weet: ik zit er bovenop. Dat geeft een gevoel van controle en rust.

Wat moet je kunnen om goed te kunnen organiseren?

Ondanks dat organiseren zo’n onmisbare competentie is voor supportprofessionals, is het nog best wel lastig. Er komt zo veel bij deze competentie kijken. Je hebt namelijk een vooruitziende blik nodig om te zien wat eraan komt. Je moet goed kunnen identificeren wat belangrijke taken zijn en wat niet, zodat je prioriteiten kunt stellen.

Je moet goed kunnen identificeren wat belangrijke taken zijn en wat niet.”

Ook zul je goed moeten inschatten hoe lang taken gaan duren, en flexibel genoeg zijn om bij te sturen als dingen anders verlopen dan gepland. Hierbij is het ook belangrijk dat je assertief genoeg bent om je plannen te bewaken, zodat ze ook echt uitgevoerd worden. Dit maakt organiseren zo’n uitdaging.

Beter leren organiseren

Wil jij beter leren organiseren? Omdat organiseren zo’n belangrijke kerncompetentie is, leer je het natuurlijk in iedere Schoevers-opleiding. Heb je al een vakopleiding gedaan, maar wil je je organisatiekwaliteiten nog wat aanscherpen? Volg dan de korte opleiding Plannen en Organiseren.

Hierin leer je in drie maanden om op een efficiënte manier je eigen werkzaamheden en die van de afdeling waarvoor je werkt te structureren en te plannen. Je leert hoe taken verdeeld kunnen worden en hoe je moet omgaan met onverwachte veranderingen.

Liever een korte training volgen? In de tweedaagse training Assertief en Effectief Organiseren leer je om zelf focus te houden op de dingen waar je mee bezig bent en vooral ook om te zorgen dat je manager of directeur precies met die dingen bezig is waar diegene mee bezig moet zijn. Hierbij ontwikkel je een aantal essentiële vaardigheden die je nodig hebt om effectiever met tijd om te gaan.

Dit artikel is gesponsord door Schoevers

Eventorganisatie

Wil jij duurzame evenementen organiseren? Let hier op!

Wil je je duurzame evenementen organiseren? (ja natuurlijk wil je dat). Dan moet je hier op letten volgens eventorganizer en trainer Lenny Klaassen.

Loopbaan

10 tips om door te groeien naar een andere functie

Heb je je zinnen gezet op een baan in een ander vakgebied of op een andere afdeling? Loop dan deze tien tips van onze loopbaantrainer Karen Visser even na.

De ondersteuners van de afdeling Informatievoorziening bij de Immigratie 
en naturalisatiedienst (IND) in Den Haag. Vlnr. Angelie Sitaram, Jolanda Koppendraaier, Seema 
Jewbali, Margreet van Steenbergen, Surya Kasi.
Secretariaat

Het secretariaat van de IND: van brandjes blussen, naar meer...

Het verbaast hen nog steeds hoe snel de transformatie ging. Van traditioneel secretariaat naar professioneel Support Office. Een nieuwe koers. In een half jaar tijd. Deze dames deden het bij de IND. 'We zijn op gelijkwaardig niveau aan het opereren.'

kleding

Zo draag je winterwit

Hoe draag je wit, of beter nog winterwit, in professionele situaties? Imagostylist Berna de Jong geeft advies.

taken

In een handomdraai een checklist met ChatGPT

Zo gebruik je ChatGPT voor het maken van een checklist voor administratieve taken, evenementen - en projectbeheer of het inwerken van nieuwe collega's.

Outlook

Kijk verder dan Outlook voor oplossingen op het krap bezette...

Een krap bezet team kan allerlei oorzaken hebben: vacatures die maar niet gevuld kunnen worden of een te vol takenpakket voor de ondersteuner. In deze aflevering van de serie 'krappe bezetting' de rol van automatiseren, digitaliseren en standaardiseren in het overzichtelijk houden van het werk.

Loopbaan

Download het extra gratis magazine; de eindejaarsspecial van 2024

Het einde van het jaar is in zicht. Traditiegetrouw biedt de redactie van Management Support je een klein cadeau aan.

Digitale vaardigheden

De kansen voor assistants in 2025

We zitten halverwege de eerste maand van het nieuwe jaar. Dit zijn de kansen en uitdagingen voor de ondersteuner volgens onze columnist Marieke Vennik.