How to: leer beter organiseren

How to: leer beter organiseren

Organiseren is een van de belangrijkste competenties voor jou als supportprofessional. Maar wat komt hier allemaal bij kijken? En hoe kun je (nog) beter worden in organiseren, zodat je meer voor elkaar krijgt op je werk? Ontdek het in dit artikel.

Waarom organiseren zo belangrijk is voor supportprofessionals

Als supportprofessional ben je de spin in het web. Je plant en regelt, zodat er precies gebeurt wat er moet gebeuren. Hierbij is het belangrijk dat je goed overzicht houdt over wat er allemaal speelt in je organisatie. Wat voor taken lopen er voor de manager die je ondersteunt? Wat komt eraan? Welke eventuele problemen kun je vóór zijn? En hoe richt je je eigen to-do-lijst in?

Wie goed kan organiseren, krijgt meer gedaan en boekt betere resultaten. Ook doe je je werk zelfverzekerder, omdat je weet: ik zit er bovenop. Dat geeft een gevoel van controle en rust.

Wat moet je kunnen om goed te kunnen organiseren?

Ondanks dat organiseren zo’n onmisbare competentie is voor supportprofessionals, is het nog best wel lastig. Er komt zo veel bij deze competentie kijken. Je hebt namelijk een vooruitziende blik nodig om te zien wat eraan komt. Je moet goed kunnen identificeren wat belangrijke taken zijn en wat niet, zodat je prioriteiten kunt stellen.

Je moet goed kunnen identificeren wat belangrijke taken zijn en wat niet.”

Ook zul je goed moeten inschatten hoe lang taken gaan duren, en flexibel genoeg zijn om bij te sturen als dingen anders verlopen dan gepland. Hierbij is het ook belangrijk dat je assertief genoeg bent om je plannen te bewaken, zodat ze ook echt uitgevoerd worden. Dit maakt organiseren zo’n uitdaging.

Beter leren organiseren

Wil jij beter leren organiseren? Omdat organiseren zo’n belangrijke kerncompetentie is, leer je het natuurlijk in iedere Schoevers-opleiding. Heb je al een vakopleiding gedaan, maar wil je je organisatiekwaliteiten nog wat aanscherpen? Volg dan de korte opleiding Plannen en Organiseren.

Hierin leer je in drie maanden om op een efficiënte manier je eigen werkzaamheden en die van de afdeling waarvoor je werkt te structureren en te plannen. Je leert hoe taken verdeeld kunnen worden en hoe je moet omgaan met onverwachte veranderingen.

Liever een korte training volgen? In de tweedaagse training Assertief en Effectief Organiseren leer je om zelf focus te houden op de dingen waar je mee bezig bent en vooral ook om te zorgen dat je manager of directeur precies met die dingen bezig is waar diegene mee bezig moet zijn. Hierbij ontwikkel je een aantal essentiële vaardigheden die je nodig hebt om effectiever met tijd om te gaan.

Dit artikel is gesponsord door Schoevers

Werkoverdracht voor vakantie: zo gaat het mis, zo doe je het goed

Werkoverdracht voor vakantie: zo gaat het mis, zo doe je het goed

Hoe draag je succesvol je werk over aan een collega voordat je op vakantie gaat? Lees waarom het vaak misgaat en hoe je het beter doet.

Oproep: onderzoek naar focus op het werk

Oproep: onderzoek naar focus op het werk

Focus krijgen én houden in een kantoortuin valt niet mee... Hoe en waardoor word jij afgeleid? Doe mee aan ons korte onderzoek! De resultaten delen...

7 tips om een projectteam te leiden zonder 'echt' gezag

7 tips om een projectteam te leiden zonder 'echt' gezag

Ook als je niet formeel de leiding hebt over leden van je projectteam, kun je daarin wel leiderschap tonen. Expert Marie-Louise Anthonissen geeft...

Zo bewaak je de voortgang van een project

Zo bewaak je de voortgang van een project

Wat kun jij doen in je rol als projectassistent om de voortgang van een project zo soepel mogelijk te laten verlopen? Een stappenplan.

Service level agreement (SLA): werkwijze, voordelen en valkuilen

Service level agreement (SLA): werkwijze, voordelen en valkuilen

De service level agreement (SLA) is een overeenkomst tussen klant en secretariaat. Deze drie experts leggen je uit hoe je ermee werkt.

Het secretariaat als superkracht

Het secretariaat als superkracht

Het secretariaat kan je inzetten als superkracht. Drie tips voor assistants van trainer Karen Visser om vraag en aanbod af te stemmen aan de 'klant'.

Fleximatrix; handig hulpmiddel voor een secretariaat

Fleximatrix; handig hulpmiddel voor een secretariaat

Een fleximatrix brengt talenten en taken in kaart en kan het secretariaat helpen om meer initiatief te nemen in een organisatie. Wat is een...

De 5 meest gelezen artikelen van april 2024

De 5 meest gelezen artikelen van april 2024

Dit is de top 5 van populairste artikelen van afgelopen maand, mis ze niet! Een verrassend groot aantal lezers wil graag meer weten over slimme...