How to: leer beter organiseren

How to: leer beter organiseren

Organiseren is een van de belangrijkste competenties voor jou als supportprofessional. Maar wat komt hier allemaal bij kijken? En hoe kun je (nog) beter worden in organiseren, zodat je meer voor elkaar krijgt op je werk? Ontdek het in dit artikel.

Waarom organiseren zo belangrijk is voor supportprofessionals

Als supportprofessional ben je de spin in het web. Je plant en regelt, zodat er precies gebeurt wat er moet gebeuren. Hierbij is het belangrijk dat je goed overzicht houdt over wat er allemaal speelt in je organisatie. Wat voor taken lopen er voor de manager die je ondersteunt? Wat komt eraan? Welke eventuele problemen kun je vóór zijn? En hoe richt je je eigen to-do-lijst in?

Wie goed kan organiseren, krijgt meer gedaan en boekt betere resultaten. Ook doe je je werk zelfverzekerder, omdat je weet: ik zit er bovenop. Dat geeft een gevoel van controle en rust.

Wat moet je kunnen om goed te kunnen organiseren?

Ondanks dat organiseren zo’n onmisbare competentie is voor supportprofessionals, is het nog best wel lastig. Er komt zo veel bij deze competentie kijken. Je hebt namelijk een vooruitziende blik nodig om te zien wat eraan komt. Je moet goed kunnen identificeren wat belangrijke taken zijn en wat niet, zodat je prioriteiten kunt stellen.

Je moet goed kunnen identificeren wat belangrijke taken zijn en wat niet.”

Ook zul je goed moeten inschatten hoe lang taken gaan duren, en flexibel genoeg zijn om bij te sturen als dingen anders verlopen dan gepland. Hierbij is het ook belangrijk dat je assertief genoeg bent om je plannen te bewaken, zodat ze ook echt uitgevoerd worden. Dit maakt organiseren zo’n uitdaging.

Beter leren organiseren

Wil jij beter leren organiseren? Omdat organiseren zo’n belangrijke kerncompetentie is, leer je het natuurlijk in iedere Schoevers-opleiding. Heb je al een vakopleiding gedaan, maar wil je je organisatiekwaliteiten nog wat aanscherpen? Volg dan de korte opleiding Plannen en Organiseren.

Hierin leer je in drie maanden om op een efficiënte manier je eigen werkzaamheden en die van de afdeling waarvoor je werkt te structureren en te plannen. Je leert hoe taken verdeeld kunnen worden en hoe je moet omgaan met onverwachte veranderingen.

Liever een korte training volgen? In de tweedaagse training Assertief en Effectief Organiseren leer je om zelf focus te houden op de dingen waar je mee bezig bent en vooral ook om te zorgen dat je manager of directeur precies met die dingen bezig is waar diegene mee bezig moet zijn. Hierbij ontwikkel je een aantal essentiële vaardigheden die je nodig hebt om effectiever met tijd om te gaan.

Dit artikel is gesponsord door Schoevers

Handboek Secretariaat opstellen in 7 stappen

Handboek Secretariaat opstellen in 7 stappen

Een handboek voor het secretariaat opstellen; als je deze stappen volgt, gaat jouw secretariaat met een bruikbaar handboek aan de slag.

Projectmanagement: ga het conflict aan

Projectmanagement: ga het conflict aan

Projecten gaan gepaard met grote belangen. Als projectassistent moet je het team de goede kant op leiden. En soms: het conflict aangaan.

3 tips om projecten beter te organiseren

3 tips om projecten beter te organiseren

Marie-Louise Anthonissen heeft meer dan twintig jaar ervaring met projectmanagement. Zij geeft drie tips om projecten beter te organiseren.

Organiseer je een evenement? Dit moet in het draaiboek

Organiseer je een evenement? Dit moet in het draaiboek

Eén tot enkele weken voor aanvang van het evenement begin je met het maken van een draaiboek. Dit moet er allemaal in.

Projectassistent: zo vorm je een succesvol team met je projectleider

Projectassistent: zo vorm je een succesvol team met je projectleider

Als projectassistent ben je samen met je projectleider het kleinste team binnen het projectteam. Jullie succes is afhankelijk van de onderlinge...

Projectassistent, waak voor deze drie valkuilen

Projectassistent, waak voor deze drie valkuilen

Projectassistent is een baan met toekomst, het aantal projectassistenten blijft groeien. Pas wel op voor deze valkuilen!

Manon van Schijndel. Foto: Bert Jansen Fotopersburo

Kerstborrel organiseren? 'Met een goede voorbereiding kan er weinig...

Hoelang van tevoren begin je met het plannen van de kerstborrel? Waarmee moet je rekening houden en wat doe je als collega's te diep in het glaasje...

Hoe verwerk je berichten en taken uit verschillende apps?

Hoe verwerk je berichten en taken uit verschillende apps?

We komen om in de productiviteitsapps. Maar hoe houd je het overzicht? We vroegen het aan onze lezers en experts.