Stel je organiseert binnenkort een evenement, of dat nu een heisessie is voor het managementteam van je bedrijf, of een groot congres voor overheidsorganisaties. Natuurlijk kun je dan in een rechttoe rechtaan bedrijfsverzamelgebouw gaan zitten, met een beamertje en wat koffie en thee voor de deelnemers. Maar je kunt ook kiezen voor een locatie met wat extra’s, een plek met een verhaal. En die zijn er steeds meer, vertelt Mirjam Kuggeleijn.
“Thema’s als klimaatverandering en duurzaamheid staan in het middelpunt van de belangstelling. Ook evenementenlocaties zijn er steeds meer mee bezig. Vandaar dat het aanbod van locaties met meerwaarde groeiende is. Dat geldt aan de andere kant ook voor de vraag. Niet alleen non-profitorganisaties – van wie je het iets meer zou verwachten – maar zeker ook vanuit het bedrijfsleven is er toenemende interesse in dergelijke locaties voor een congres of ander evenement. Denk aan pensioenfondsen, banken en multinationals.”
MVO-criteria belangrijk voor beleving
Hun motieven zijn volgens Mirjam divers. “Soms kiezen bedrijven bewust voor het bijzondere verhaal van een locatie. Maar meestal is hun MVO-beleid de reden dat ze een plek met meerwaarde zoeken. Zij willen dan een locatie die goed past bij hun visie. Neem het UWV als voorbeeld, zij werken op het snijvlak van mens en arbeid. Hoe leuk is het dan om een event te organiseren op een locatie die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kansen biedt?”
Recent onderzoek van ABN Amro toont aan dat MVO-criteria ook steeds meer van invloed zijn op hoe iemand een evenement beleeft.
Respect voor mens, natuur en cultuur
De missie van Mirjam en Esther is het hervormen van de evenementenbranche, door het samenbrengen van vraag en aanbod, ook voor andere zaken die komen kijken bij het organiseren van een event. “Wij willen dat mensen bij het kiezen van een geschikte locatie verder kijken dan zomaar een plek waar een groep bijeen kan komen. Onze droom is dat respect voor mens, natuur en cultuur de norm wordt in de evenementenbranche.”
Locaties met respect voor de mens zijn onder meer plekken waar jongeren worden opgeleid. Of waar mensen met een verstandelijke beperking in dienst zijn. “Locaties met een sociale impact dus. Parc Spelderholt in Beekbergen is een mooi voorbeeld. Jongeren met een verstandelijke beperking worden in dit kasteel opgeleid op mbo-niveau. Vervolgens vinden ze vaak werk in het bedrijfsleven. Maar minstens zo belangrijk: ze voelen zich echt gezien”, zegt Mirjam.
Kleine voetafdruk
Het onderdeel ‘natuur’ behoeft eigenlijk geen toelichting. Klimaat, milieu, natuurlijke omgeving: iedereen lijkt er tegenwoordig wel iets mee te doen. Mirjam: “Wij kijken bij het selecteren van onze locaties wel heel kritisch naar het beleid. In onze ogen moet duurzaamheid echt het uitgangspunt zijn van de bedrijfsvoering. Een locatie met een paar zonnepanelen is niet per definitie een locatie met meerwaarde. Het moeten wel organisaties zijn die alles doen om een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk te realiseren.”
Gelukkig zijn er tal van locaties die duurzaamheidsaspecten integraal doorvoeren. “Er is inderdaad veel te kiezen. De Ceuvel in Amsterdam is bijvoorbeeld een soort circulaire minimaatschappij, opgebouwd uit onder andere oude woonboten. En met eigen verbouwd voedsel. Dat zien we overigens bij veel meer locaties, dat ze bij de catering eten uit eigen tuin aanbieden.”
Verbinding tussen groepen
Culturele locaties zijn vooral gebouwen die anders mogelijk gesloopt worden, zoals oude kantoorpanden. “De IJsselstroom in Zutphen is een voormalige wasserij. Deze duurzaam verbouwde oude fabriek leent zich nu uitstekend voor onder andere conferenties en vergaderingen.” Maar ook gebouwen met een verbindend doel horen bij deze categorie, zegt Mirjam. “Meet Berlage in de Amsterdamse Beurs van Berlage is zo’n plek waar sociaal-maatschappelijke evenementen worden georganiseerd om groepen uit de samenleving met elkaar in contact te brengen.”
Het lijstje voorbeelden van MVO-evenementenlocaties is nog veel langer te maken. Het mooie voor elke organisator is dat het boeken van een dergelijke locatie win-win-win betekent. Je doet er iets goeds mee, daarnaast wordt een deel van het boekingsbedrag aan een goed doel besteed en last but not least: je boekt een plek met een verhaal. En dat straalt altijd af op je event.
Mirjam: “Kipster, een duurzame kippenboerderij in Limburg, is in dat opzicht erg inspirerend. Rond je event kun je de oprichter van Kipster, Ruud Zanders, zijn verhaal over duurzaamheid laten vertellen én een rondleiding laten geven. Dat is veel meer dan zomaar een leuk extraatje voor je bijeenkomst!”
Dit artikel is geschreven in samenwerking met Locaties met Meerwaarde(n).