Wat moet er in de notulen staan?

Wat moet er in de notulen staan?
Judith Winterkamp

Het is ongetwijfeld niet makkelijk om goede notulen te maken. Een goede voorbereiding, het kiezen van een goede locatie, het kunnen maken van zowel uitgebreide als beknopte notulen, het horen en verwerken van uitspraken en het controleren van de notulen zijn allemaal belangrijke aspecten van het maken van goed verslag.

Dit is een samenvatting van een zakelijkegroei-sessie. Bekijk de volledige sessie hier.

Het notuleren van alles wat tijdens een vergadering is gezegd, wordt notuleren genoemd. De notulist houdt bij wat er is gezegd, welke actiepunten zijn afgesproken en welke keuzes worden gemaakt tijdens een meeting, brainstorm of vergadering.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Het is van cruciaal belang dat de notulist de vergadering goed voorbereidt om goede notulen te kunnen maken. Maak de agendapunten zo duidelijk mogelijk, zodat ze kunnen worden gebruikt als leidraad voor het maken van notulen. Ook raden we aan om genodigden vooraf te informeren over de agendapunten, zodat ze goed voorbereid zijn op de vergadering.

Notuleer zo beknopt als mogelijk

Bij het maken van notulen is het belangrijk om beknopt te blijven. Zorg dat iedereen achteraf precies genoeg informatie heeft om waardevolle informatie uit de notulen te halen. In veel verslagen zie je nog steeds procesinformatie genoteerd staan en daarmee wordt bedoeld: hoe de inhoud in de vergadering wordt ingebracht. Vaak wordt er ook bij vermeld wie dat doet. Dan krijg je zinnen zoals ‘’Kees zegt dat…’’enz. Zulke zinnen maken het verlag langdradig. Bovendien kan je je afvragen wat het nut van deze informatie is, het gaat immers om de inhoud.

Toch zijn er veel vergaderaars die graag hun eigen naam terug zien in het verslag. Zeker wanneer ze een goede input hebben gehad, maar voor het verslag is het niet interessant. Voor het verslag gaat het om de inhoud: Wat heb je gezegd? Wat is het idee? Wie dat inbrengt is niet zo belangrijk. Misschien denk je nu wel ‘maar bij ons is dat wel belangrijk’ en dat kan, dan is het weer van belang dat je tijdens de voorbespreking met de voorzitter hebt gevraagd of er in het verslag moet staan wie, wat heeft gezegd. Wil de voorzitter dat dit vermeld staat in het verslag? Dan is het van belang dat je vóór de vergadering weet, want dan kan je een notuleerblad maken.

Zorg dat je beslissingen duidelijk verwerkt

Notuleer duidelijk alle genomen besluiten. Werk je met papier? Dan kun je de er voor kiezen om de beslissingen te markering met een stift. Werk je met een online vergadertool? Dan kunnen besluiten apart worden toegevoegd aan een bijbehorend agendapunt.

Neem na afloop alle notulen nog eens rustig door

Loop na de vergadering alle notulen even door. Het kan zijn dat er enkele fouten zijn ingeslopen, zeker als het tempo van de vergadering hoog was. Verbeter eventuele fouten en herformuleer (indien nodig) eventuele zinnen. Dit biedt bovendien ook de mogelijkheid om extra informatie aan de notulen toe te voegen.

Notuleren als een pro door Judith Winterkamp

Judith Winterkamp is een trainer in de schriftelijke communicatie Nederlands en snellezen. Vandaag gaan we het hebben over ‘slim notuleren’ en dat betekent dat je in plaats van ‘lijden’ als notulist, gaat ‘leiden’. 
  • Notuleren als een pro 
  • Hoe verloopt een agendapunt? 
  • Hoofd- en bijzaken scheiden 
  • Procesinformatie en inhoudelijke informatie
Dit platform is volledige kosteloos, een bedankje voor het mede-mogelijk maken van beter vergaderen. Aangeboden door iBabs en Management Support.

Lees meer over

10 tips om als officemanager je hr-rol te vervullen

10 tips om als officemanager je hr-rol te vervullen

Wat moet je als officemanager allemaal kunnen op P&O-gebied? Trainer Karen Visser geeft advies.

Sparren met je manager? Maak eerst even pas op de plaats

Sparren met je manager? Maak eerst even pas op de plaats

Vertaal de vraag van jouw manager niet te snel in een oplossing. Gedoseerde proactiviteit is een van de drie eigenschappen van een goede...

'Het is heel belangrijk dat je kunt schakelen'

'Het is heel belangrijk dat je kunt schakelen'

Carola Oorschot houdt van aanpakken. Zij is een ambitieuze officemanager bij Rijkswaterstaat en HSP-coach. 'Half werk, is geen werk'.

Keuzestress de baas: 3 handvatten

Keuzestress de baas: 3 handvatten

Hoe kun je optimaal keuzes maken zonder het gevoel tijdsdruk te ervaren? Onze trainer en psycholoog Lisette Dragt geeft drie adviezen om dit voor...

Early adopters

Early adopters

Aan alle lezers van Management Support; de regelmatige bezoekers, de vaste abonnees, de sociale reageerders en onze trouwe ambassadeurs. Vandaag is...

Tien tips voor persoonlijke groei en ontwikkeling

Tien tips voor persoonlijke groei en ontwikkeling

Je wilt groeien als persoon en als professional. Heel goed! Maar hoe begin je? Trainer Karen Visser geeft haar tips voor een goede start.

Assistants tippen deze vijf podcasts - van vakgerelateerd tot keuvelen

Assistants tippen deze vijf podcasts - van vakgerelateerd tot keuvelen

Het merendeel van de assistants luistert weleens naar een podcast, blijkt uit onderzoek. Maar welke? Dit zijn de tips van onze lezers.

Dit hoort een VA per uur te verdienen

Dit hoort een VA per uur te verdienen

De uurtarieven voor een virtual assistants lopen erg uiteen. Maar wat is een schappelijk, maar ook terecht bedrag om te factureren? Ondernemersbank...