Help, Donald Trump zit in mijn vergadering!

Help, Donald Trump zit in mijn vergadering!

Met een Donald Trump-type aan tafel is het lastig vergaderen. Herken jij de volgende eigenschappen? Dan wordt het tijd om in te grijpen.

‘This is the best, biggest and greatest meeting ever!’

Je hoort het hem zo zeggen. Best grappig op een afstandje, maar het lachen vergaat je snel als een type als Donald Trump in je vergadering zit. Deze vergadertypes zijn dominant en proberen de meeting naar hun hand te zetten. Het zijn echte stoorzenders die je als voorzitter lastig op de juiste frequentie krijgt.

Welke eigenschappen horen nog meer bij dit vergadertype? En hoe moet je ermee omgaan?

Praat graag, luistert niet

Het Trump-vergadertype hoort zichzelf graag praten. Vaak zijn ze niet goed voorbereid en gaat de oratie van de hak op de tak. Er wordt nooit een duidelijk punt gemaakt. En als een ander aan het woord is, luistert deze persoon erg slecht.

Betweter, maar weet niet beter

Trumpiaanse vergadertypes claimen overal verstand van te hebben en verkondigen dit ook luid. Uitspraken die ze vaak gebruiken, zijn ‘ik heb jaren ervaring hiermee’, ‘luister nou maar naar mij, want...’, ‘wat jullie niet beseffen, is...’

Hij belemmert het goede verloop van het vergaderproces en verhindert dat nieuwe ideeën aan bod komen of ontwikkeld worden. Vaak is het veel geschreeuw en weinig wol. Toch zal menigeen door zijn boude uitspraken heen prikken.

Dominant zonder overwicht

Dit type wil graag zelf zijn eigen keuzes maken en de leiding nemen. Hij verwacht hoge prestaties, van zichzelf en van anderen. Conflicten worden niet uit de weg gegaan. Wanneer de druk hoog is, komen de scherpe kanten naar voren. Dit ondermijnt het natuurlijke overwicht en vermindert de invloed die deze persoon zou kunnen hebben in een vergadering.

Ongeduldig, duldt geen tegenspraak

Net als president Trump neemt dit vergadertype graag risico’s en heeft een wat ongeduldige uitstraling. Hij praat met een luide toon, geeft een stevige handdruk en zal kernachtig en stellig communiceren. Hij kan vijandig tegen vergaderaars reageren die een afwijkende mening hebben. Hij haalt plezier uit het onderuithalen van de ander om zo de eigen status te vergroten.

Gebruiksaanwijzing in e-book

Met de meeste mensen is het prettig vergaderen, maar er zijn ook bepaalde vergaderaars die het overleg verstoren. De rol van de voorzitter is dan cruciaal. Deze persoon moet ervoor zorgen dat de vergadering snel en efficiënt verloopt en de stoorzender tot orde roepen. In het e-book De 7 wetten van het nieuwe vergaderen leer je hoe je dit doet. Daarnaast vind je nog andere vergadertypes en hoe je hiermee moet omgaan voor een soepel verloop van je vergadering.

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

Je moet een ongemakkelijk onderwerp bespreken met een collega. Moet je je voorbereiden? Hoe voer je het gesprek? Tien tips van Karen Visser.

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Verpak je boodschap niet in drie lagen pakpapier om rekening te houden met je lezer, schrijft Judith Winterkamp. Neem je lezer serieus en wind er...

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

In zakelijke teksten kun je niet duidelijk genoeg zijn, schrijft expert Judith Winterkamp. Maar als je iets gedaan wilt krijgen, moet die...

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Jarenlang schreef Judith Winterkamp zakelijke teksten waar niets op aan te merken was ... behalve dat ze saai waren! Ze leerde zichzelf te schrijven...

'Met tactische communicatie word je de manager van jouw manager'

'Met tactische communicatie word je de manager van jouw manager'

Tactisch communiceren helpt je verder in je werk én je vergroot er jouw meerwaarde mee. En het is eigenlijk nog heel eenvoudig ook: "Zeg de juiste...