Ondersteuner, treed meer op de voorgrond bij het presenteren

Ondersteuner, treed meer op de voorgrond bij het presenteren

Trainer Peter Vos ziet het vak van managementondersteuners veranderen. Hij vertelt hoe ondersteuners beter kunnen presenteren, zowel voor een groep als bij de koffieautomaat.

Het vak van managementassistenten is aan het veranderen. Daarmee vertel ik je hopelijk niets nieuws. New school-managers vragen andere competenties dan tien jaar geleden. Hiërarchie wordt in veel organisaties minder belangrijk en het vak ontwikkelt zich naar een hoger niveau. Je bent als ondersteuner steeds meer de rechterhand en adviseur van je manager. “U vraagt en ik doe wat u zegt” is niet meer van deze tijd. Veel taken die voorheen door managementassistenten werden uitgevoerd, zijn inmiddels verdwenen of geautomatiseerd.

Een van de spannendste veranderingen voor ondersteuners is de ontwikkeling van het voorbereiden van presentaties voor een manager, naar het zelf geven van presentaties. Voorheen kon een secretaresse haar manager misschien voorzien van input voor de presentatie, en zette zij de slides in elkaar. Anno 2020 zie je steeds vaker de managementassistent zelf (korte) presentaties geven aan het MT, collega’s en tijdens (project)vergaderingen.

Ook in algemene termen wordt het belang van een goede presentatie steeds belangrijker. Managementassistenten moeten tegenwoordig vooral geen grijze muis zijn, maar een duidelijke mening hebben en deze mening met krachtige argumenten kunnen ondersteunen.

Presenteren gaat dus verder dan bijvoorbeeld op een podium staan met een PowerPointpresentatie. Veel presentaties vinden in de wandelgangen of aan tafel plaats. Je profileert je bij de koffieautomaat, je overtuigt tijdens de vergadering of je creëert vertrouwen in meetings. Bij al deze gelegenheden presenteer je jezelf en overtuig je de ander door jouw persoonlijke presentatie.

Voor veel managementassistenten is presenteren waarschijnlijk niet hun grootste hobby. Staan de beelden van je spreekbeurten op de middelbare school ook in je geheugen gegrift? Ik herinner me een trillende stem, zweethanden en vooral een bonkend hart. Het zijn herkenbare symptomen voor veel mensen die moeten spreken voor een groep. Heb jij hier ook last van? Bijvoorbeeld tijdens vergaderingen of presentaties voor collega’s of klanten?

Bij de huidige rol van de secretaresse hoort onder andere dat je jouw ideeën weet over te brengen aan je manager. Jouw inbreng is van belang, je bent immers de spil van de organisatie. Jij bent de ogen en de oren van het bedrijf. En je hebt recht van spreken; jouw informatie is zeer waardevol voor je manager of het MT. Jouw boodschap goed overbrengen is het halve werk.

Op de voorgrond treden is niet voor iedere secretaresse weggelegd. Dit werd in het verleden ook minder van je verwacht. In je veranderende rol is dit gewoon een kwestie van doen en vooral oefenen.

Lees ook:

Online presenteren? Doe alsof je een Netflix-serie bent

We ergeren ons aan andermans PowerPoint-presentaties, maar kunnen het zelf eigenlijk niet beter. Hoe kan dat?

Wat onze hoofdredacteur leerde over presenteren: zie het als een driegangendiner.

Peter Vos

Peter Vos

Waarom toch die extra 's' of 'ë'?

Waarom toch die extra 's' of 'ë'?

Dit zijn lezersvragen van ondersteuners die worstelen met de schrijfwijze van bepaalde woorden en zinnen. Taaltrainer Judith Winterkamp geeft advies.

Jocelyn Rebbens - Foto Ingrid Schoonen.

Dit is de psychologische vaardigheid van nu...

Jocelyn Rebbens vertelt over de belangrijkste psychologische vaardigheid van nu en de toekomst. 'Zo haal je de angel uit emotie.'

Neem zelf de regie over projecten dankzij persoonlijk leiderschap 

Neem zelf de regie over projecten dankzij persoonlijk leiderschap

Jouw baan als supportprofessional draait om meer dan alleen kennis en vaardigheden. Het verschil maak je met krachtig persoonlijk leiderschap en...

Troosten in vijf stappen

Troosten in vijf stappen

Burn-out, hybride werken, stress: het leven op en buiten kantoor is niet eenvoudig. Een beetje troost en begrip voor elkaar helpt. Dit is een...

Hoe ga je om met moeilijke woorden in zakelijke teksten?

Hoe ga je om met moeilijke woorden in zakelijke teksten?

Jargon, overbodige of ouderwetse woorden maken notuleren lastig. Communicatietrainer Judith Winterkamp biedt een helpende hand.

'Oubollige' taal, wel of niet gebruiken?

'Oubollige' taal, wel of niet gebruiken?

Een lezersvraag van een ondersteuner die een oude schrijfwijze hanteert. Wat te doen? Taaltrainer Judith Winterkamp geeft advies.

Gun jezelf en anderen spontane gesprekken

Gun jezelf en anderen spontane gesprekken

Spontane gesprekken fleuren je dag op en laten je minder eenzaam voelen. Toch, zomaar een praatje aanknopen is lastig. Dit zijn de tips van...

Beter samenwerken, juist door wrijving en conflict!

Beter samenwerken, juist door wrijving en conflict!

Hoe kom je verder in lastige werksituaties? Probeer conflicten niet meer te zien als belemmeringen maar als kansen, adviseert coach Isabelle Coppens.