Ondersteuner, treed meer op de voorgrond bij het presenteren

Ondersteuner, treed meer op de voorgrond bij het presenteren

Trainer Peter Vos ziet het vak van managementondersteuners veranderen. Hij vertelt hoe ondersteuners beter kunnen presenteren, zowel voor een groep als bij de koffieautomaat.

Het vak van managementassistenten is aan het veranderen. Daarmee vertel ik je hopelijk niets nieuws. New school-managers vragen andere competenties dan tien jaar geleden. Hiërarchie wordt in veel organisaties minder belangrijk en het vak ontwikkelt zich naar een hoger niveau. Je bent als ondersteuner steeds meer de rechterhand en adviseur van je manager. “U vraagt en ik doe wat u zegt” is niet meer van deze tijd. Veel taken die voorheen door managementassistenten werden uitgevoerd, zijn inmiddels verdwenen of geautomatiseerd.

Een van de spannendste veranderingen voor ondersteuners is de ontwikkeling van het voorbereiden van presentaties voor een manager, naar het zelf geven van presentaties. Voorheen kon een secretaresse haar manager misschien voorzien van input voor de presentatie, en zette zij de slides in elkaar. Anno 2020 zie je steeds vaker de managementassistent zelf (korte) presentaties geven aan het MT, collega’s en tijdens (project)vergaderingen.

Ook in algemene termen wordt het belang van een goede presentatie steeds belangrijker. Managementassistenten moeten tegenwoordig vooral geen grijze muis zijn, maar een duidelijke mening hebben en deze mening met krachtige argumenten kunnen ondersteunen.

Presenteren gaat dus verder dan bijvoorbeeld op een podium staan met een PowerPointpresentatie. Veel presentaties vinden in de wandelgangen of aan tafel plaats. Je profileert je bij de koffieautomaat, je overtuigt tijdens de vergadering of je creëert vertrouwen in meetings. Bij al deze gelegenheden presenteer je jezelf en overtuig je de ander door jouw persoonlijke presentatie.

Voor veel managementassistenten is presenteren waarschijnlijk niet hun grootste hobby. Staan de beelden van je spreekbeurten op de middelbare school ook in je geheugen gegrift? Ik herinner me een trillende stem, zweethanden en vooral een bonkend hart. Het zijn herkenbare symptomen voor veel mensen die moeten spreken voor een groep. Heb jij hier ook last van? Bijvoorbeeld tijdens vergaderingen of presentaties voor collega’s of klanten?

Bij de huidige rol van de secretaresse hoort onder andere dat je jouw ideeën weet over te brengen aan je manager. Jouw inbreng is van belang, je bent immers de spil van de organisatie. Jij bent de ogen en de oren van het bedrijf. En je hebt recht van spreken; jouw informatie is zeer waardevol voor je manager of het MT. Jouw boodschap goed overbrengen is het halve werk.

Op de voorgrond treden is niet voor iedere secretaresse weggelegd. Dit werd in het verleden ook minder van je verwacht. In je veranderende rol is dit gewoon een kwestie van doen en vooral oefenen.

Lees ook:

Online presenteren? Doe alsof je een Netflix-serie bent

We ergeren ons aan andermans PowerPoint-presentaties, maar kunnen het zelf eigenlijk niet beter. Hoe kan dat?

Wat onze hoofdredacteur leerde over presenteren: zie het als een driegangendiner.

Peter Vos

Peter Vos

Tien ChatGPT prompts om jargon in teksten te vervangen

Tien ChatGPT prompts om jargon in teksten te vervangen

Wil je af van teveel moeilijke woorden en jargon in jouw teksten? Gebruik eens ChatGPT.

Zit Donald Trump in jouw vergadering? Zes tips

Zit Donald Trump in jouw vergadering? Zes tips

Een Donald Trump-type aan de vergadertafel maakt effectief en efficient overleggen moelijk. Zo herken je hem en zo ga je ermee om.

Zelfs Beethoven had last van 'FOPO'

Zelfs Beethoven had last van 'FOPO'

Ben je soms bang voor de mening van anderen? Wil jij de allerbeste assistant zijn die je zou kunnen zijn, maar durf je niet voor jezelf op te komen of jezelf uit te spreken? Dan is het boek van Michael Gervais - FOPO: Fear Of People's Opinions' verplichte kost.

Moeten Engelse termen ook los in het Nederlands?

Moeten Engelse termen ook los in het Nederlands?

Engelse woorden, hoe schrijf je die in het Nederlands? Onze taaltrainer Judith Winterkamp geeft advies.

Download het extra gratis magazine; de eindejaarsspecial van 2024

Download het extra gratis magazine; de eindejaarsspecial van 2024

Het einde van het jaar is in zicht. Traditiegetrouw biedt de redactie van Management Support je een klein cadeau aan.

Beter omgaan met veranderingen? Tien handige tips

Beter omgaan met veranderingen? Tien handige tips

Het einde van het jaar is in zicht. Gaan er veel dingen voor jou veranderen in 2025? Dit zijn tien tips van trainer Karen Visser om je voor te bereiden op en om te gaan met veranderingen.

Jeroen Busscher

Het gaat om jou

Onze columnist Jeroen Busscher gelooft niet in het gospel van kunstmatige intelligentie.

Het novembernummer van Management Support Magazine is uit!

Het novembernummer van Management Support Magazine is uit!

De nieuwste editie van Management Support Magazine is vandaag uit en verschijnt binnenkort bij je op de mat.