Wat je zegt zonder woorden - non-verbale tips voor assistants | podcast

Wat je zegt zonder woorden - non-verbale tips voor assistants | podcast

Hoe vaak gebeurt het dat je een boodschap stuurt die heel anders overkomt dan je bedoelt? Of dat je aanvoelt dat er 'iets' is bij een collega, maar je niet precies kunt duiden wat? Grote kans dat je dan te maken hebt met non-verbale communicatie — de signalen die je uitzendt en oppikt zonder er woorden aan te geven.

In aflevering 10 van De Support Cast duiken we met gedrags- en leiderschapscoach Natasja van Loenen in de wereld van lichaamstaal en non-verbale cues. Want juist voor managementondersteuners, die dagelijks schakelen tussen collega’s, leidinggevenden en externe relaties, zijn dit waardevolle skills.

“Iedereen zendt de hele dag signalen uit. Alleen al door je houding, intonatie of blik. En ook jijzelf geeft veel meer mee dan je misschien doorhebt.””
— Natasja van Loenen

Waarom non-verbaal bewustzijn belangrijk is

We communiceren voortdurend met elkaar, maar slechts een klein deel daarvan is verbaal. Wat we zeggen, is vaak minder belangrijk dan hóe we het zeggen. Natasja: “Als je net voor je vakantie nog snel iets wilt afronden, zit er haast in je toon. Je collega of leidinggevende voelt dat en houdt misschien zijn vragen voor zich. Niet omdat jij onvriendelijk bent, maar omdat je haast uitstraalt. Daar ontstaan misverstanden.”

Juist assistants, die vaak in langdurige werkrelaties opereren, hebben een voordeel: ze leren hun collega's en leidinggevenden goed kennen. “Door te observeren, kun je stress-signalen herkennen bij een ander — maar ook bij jezelf. Bij sommigen is dat een frons, bij anderen een glimlach op een ongemakkelijk moment. Weten wat jouw vaste patronen zijn, helpt enorm,” aldus Natasja.

Beluister de podcast met alle tips en adviezen via Spotify:

Praktische tips voor assistants

Natasja deelt in de podcast een aantal tips die je meteen kunt toepassen in je werk:

  • Oefen met observeren: Begin bij makkelijke gesprekken. Kijk: wat zie ik aan de ander? Hoe voel ik me erbij? Klopt dat achteraf?
  • Bereid je voor: Heb je een lastig gesprek? Kies bewust één of twee dingen waarop je wilt letten, zoals de frons of een zucht.
  • Gebruik stilte strategisch: Laat eens een pauze vallen. Grote kans dat de ander dan vanzelf gaat praten.
  • Benoem incongruentie vriendelijk: “Je zegt X, maar ik zie Y. Klopt dat?” Daarmee geef je ruimte en nodig je de ander uit tot eerlijkheid.
  • Reflecteer achteraf: Vraag jezelf af: wat voelde ik, wat zag ik, wat deed ik? Zo leer je steeds beter inschatten wat er écht speelt.

Meer leren van Natasja van Loenen? Kom naar het Event!

Tijdens het Management Support Event op 18 november geeft Natasja een interactieve inspiratiesessie over non-verbale communicatie. Geen theorie, maar ervaren, doen en oefenen met signalen herkennen en bewust inzetten. Mis het niet!

Vera Bot

Vera Bot

Hoofdredacteur Management Support

Vera Bot is hoofdredacteur van Management Support Magazine en manager van de online content op managementsupport.nl en de verspreiding ervan via social media kanalen.