Sketchnotes: visuele aantekeningen zijn veel makkelijker te onthouden

Sketchnotes: visuele aantekeningen zijn veel makkelijker te onthouden

Sketchnotes maken het ons brein veel makkelijker om informatie te verwerken. Wat zijn sketchnotes precies en hoe maak je ze? Expert Danielle van Hierden legt uit.

Stel je eens voor dat jij een eenvoudige manier ontdekt waardoor je met meer focus luistert, informatie beter overziet en alles ook nog eens beter en makkelijker onthoudt. Een manier die, naast ontzettend leuk, ook bijzonder goed in te zetten is, zowel privé als zakelijk. We hebben het hier over het maken van sketchnotes.

Wat zijn sketchnotes?

Sketchnotes worden ook wel visuele aantekeningen genoemd. Met een sketchnote zet je informatie om in een combinatie van woorden en eenvoudige symbolen en iconen. Op deze manier is het voor ons brein veel makkelijker om data/kennis te verwerken. De hersenen zijn namelijk grotendeels gericht op visuele prikkels (75 procent) en we verwerken beelden tot 60 duizend keer sneller dan tekst. Denk je eens in wat dit kan betekenen voor jou wanneer je deze (zakelijke) sketchnotes zou gaan delen met jouw team. Hier kun je enorm indruk mee maken! Op naar notulen die wél gelezen worden en waar mensen naar uitkijken.

Denk niet gelijk: ik kan helemaal niet tekenen. Laat me je geruststellen: het gaat echt niet om het tekenen zelf. Het gaat er in de eerste plaats om dat je de belangrijkste highlights uit de informatie haalt en deze structureert in een aantrekkelijk overzicht. En laten dat nou nét twee punten zijn die managementondersteuners goed afgaan: door het vele notuleren zijn wij al gewend om de belangrijkste informatie uit een verhaal te filteren, én we zijn ontzettend goed in zaken structuren. Dat is een heel fijne basis om mee te starten.

Sketchnotes leren maken

Uiteraard is dit niet een skill die je vandaag op morgen leert. Het heeft net als alle andere vaardigheden tijd nodig: om te leren hoe je met de basistechnieken eenvoudig kunt tekenen, hoe je op verschillende manieren informatie kunt structureren, op welk niveau je gaat luisteren en hoe je uiteindelijk vol zelfvertrouwen jouw sketchnotes kunt gaan delen.

Je kunt natuurlijk heel klein beginnen, gewoon puur voor jezelf. Dat kan privé bijvoorbeeld tijdens een film, voor een recept of op vakantie. Maar je zou ook kunnen starten met het visueel notuleren van één agendapunt tijdens de eerstvolgende vergadering. Wanneer je dit vaker gaat doen, wordt het steeds makkelijker.

Wees niet verbaasd wanneer nieuwsgierige blikken jou volgen bij het maken van deze aantekeningen. Tekenen trekt nu eenmaal de aandacht, het is hoe ons brein in ingericht. Laat je hierdoor niet remmen, maar zie het als aanmoediging. Je doet iets wat jouw collega’s intrigeert!

Maak gebruik van deze belangstelling door na afloop te vragen aan dat ene leuke teamlid wat hij/zij van jouw aantekening vindt. Best een beetje eng wellicht, maar het geeft jou een podium én directe feedback waar je mee verder kunt. Je laat hierdoor zien dat jij actief zoekt naar nieuwe mogelijkheden om te werken aan efficiënte communicatie, dat je openstaat voor innovatie en werkt aan de ontwikkeling van jouw creativiteit. En laat dat nou net een van de top-3 vaardigheden van de toekomst zijn! Go for it!

sketchnote voorbeeld
Voorbeeld van een sketchnote.
Onderdeel van de collectie

Notuleren

Hier vind je alles over notuleren, van de voorbereiding tot de uitwerking. Haal je voordeel uit voorbeelden, best practices van collega’s uit het vak en checklists die jou een betere notulist maken.

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Met in- en uitchecken kun je de effectiviteit van vergaderingen vergroten. We vroegen onze lezers hoe zij dit aanpakken in hun organisatie.

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

Je moet een ongemakkelijk onderwerp bespreken met een collega. Moet je je voorbereiden? Hoe voer je het gesprek? Tien tips van Karen Visser.

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Verpak je boodschap niet in drie lagen pakpapier om rekening te houden met je lezer, schrijft Judith Winterkamp. Neem je lezer serieus en wind er...

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

In zakelijke teksten kun je niet duidelijk genoeg zijn, schrijft expert Judith Winterkamp. Maar als je iets gedaan wilt krijgen, moet die...

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Jarenlang schreef Judith Winterkamp zakelijke teksten waar niets op aan te merken was ... behalve dat ze saai waren! Ze leerde zichzelf te schrijven...