De oplossing: meer impact met framing
Eén van de antwoorden hierop is de mate waarin je ‘framing’ toepast. Framing is een communicatietechniek waarbij je vooraf goed luistert en kijkt naar je collega of klant. We zijn namelijk vooral geneigd anderen te overtuigen vanuit onze eigen denkbeelden en plaatjes.
Je bereikt echter meer door je eerst in te leven in de ander en zijn perspectief van de werkelijkheid. Als je je voorbereiding en je formulering van je boodschap op je luisteraar afstemt, is de kans groter dat je boodschap beter ontvangen wordt. Hierdoor herkent je luisteraar zich veel sneller in je verhaal en is deze eerder geneigd de boodschap te horen en te interpreteren op de manier die jij bedoelt.
Essentieel is te beseffen en benoemen waarom jouw suggestie of voorstel uiteindelijk prettiger en efficiënter is voor de luisteraar. Zeker als je van je gesprekspartner iets extra’s vraagt. Frames gaan namelijk boven de feiten door hun emotionele en associatieve kracht.
Zo pak je het aan
Hoe pak je dit nu aan? Houd het eenvoudig, laat je brein werken en formuleer positief. Een aantal tips uit het boek Denk niet aan een roze olifant van Sarah Gagestein, die je in je voorbereiding en het oefenen met framing kunt benutten:
- Wat is de kern van je boodschap? Wat wil je bereiken bij je luisteraar?
- Aan wie vertel je dit verhaal? Wat vindt deze luisteraar belangrijk? Welke waarden (bijvoorbeeld: budget, onafhankelijkheid, duurzaamheid, snelheid…) spelen een rol?
- Hoe vertel je je verhaal? Wat is de setting? Om welke handeling of gebeurtenis gaat het? Wat laat je achterwege?
- Welke beelden laat je zien? Welke metaforen en oneliners versterken je verhaal?
- Welk communicatiekanaal gebruik je om je verhaal te vertellen?
- Welke verhalen of suggesties doen je tegenstanders (of andere collega’s)? Weet vooraf valkuilen en weerstand op te vangen of om te buigen.
Waar is je manager gevoelig voor?
Als voorbeeld: je wil graag een event organiseren en je hebt daar toestemming voor nodig van je manager. Je agenda is al vrij vol en hij heeft andere prioriteiten. Bedenk van tevoren wat het succes van dit event voor je manager kan betekenen. Probeer vervolgens in te spelen op zijn frames (perspectieven en emoties) met de juiste woorden, positieve voorbeelden waarom jij nodig bent en de juiste vorm. Dan heb je veel meer kans dat je je manager succesvol overtuigt. En dat jij het event mag gaan organiseren.