De kracht van feedback geven

De kracht van feedback geven

In elke sector is duidelijke communicatie van cruciaal belang. Hoewel dit onderwerp vaak aandacht krijgt, wordt één gebied vaak over het hoofd gezien: het geven van feedback. De manier waarop je feedback geeft, heeft een grote invloed op hoe de ontvanger deze ontvangt.

Dit is een samenvatting van een zakelijkegroeisessie. Bekijk de volledige sessie hier.

Het verschil tussen negatieve en positieve feedback

Negatieve en positieve feedback zijn de twee vormen van feedback. De meeste mensen beschouwen feedback als iets waar ze aan zouden moeten werken. Dat is negatieve feedback; je geeft aan wat je wilt veranderen en hoe iemand dingen kan verbeteren.

Positieve feedback richt zich op wat een persoon goed heeft gedaan om hem aan te moedigen dit vaker te doen of om hem op het juiste pad te sturen. Het is vergelijkbaar met een compliment, behalve dat het is gericht op het werk dat iemand verricht. Het voelt ook zo fijn als een compliment, zowel voor degene die de positieve feedback ontvangt als voor degene die het geeft.

Waarom vinden we feedback geven toch zo moeilijk?

We zijn bang om de ander te kwetsen en daarom zeggen we maar niks, maar wanneer je niks zegt, zal er ook niks veranderen. Hoe geef je nu goed feedback, zonder de ander te kwetsen?

  • Geef geen feedback op de persoonlijkheden van mensen. Bekritiseer persoonlijke eigenschappen niet, sommige dingen kan je niet of nauwelijks veranderen.
  • Hoe sta je erbij? Tijdens een gesprek letten mensen niet alleen op wat je zegt, maar ook op hoe je ervoor staat en het brengt. Als je bijvoorbeeld een meer geagiteerde toon gebruikt, zal de ander ook geagiteerd worden.
  • Eén-op-één. Zorg ervoor dat er geen andere personen in de ruimte zijn; anders kan het onderwerp van de baan raken. Je feedback kan als denigrerend worden geïnterpreteerd, waardoor er meer kans is op discussie.
  • Benoem de feiten en gebruik ‘ik’. Spreek altijd vanuit jezelf, en zeg nooit “jij bent’’ of ‘’wij vinden’’.
  • Benoem het effect dat het feit op jou heeft. Dat kan een gevolg zijn, een gevoel of beiden.
  • Geef de ander ruimte: vraag: “Begrijp je dat?” De persoon aan wie je je opmerkingen richt kan een reden hebben waarom hij/zij dit op een bepaalde manier deed. Vraag nooit “Waarom heb je dat gedaan”, want dat is niet relevant.

Na het volgen van deze stappen maak je een afspraak met elkaar en het mooiste is als die afspraak vanuit de ander komt, zodat het ook beter geborgd wordt.

Feedback in het dagelijkse leven

Het geven van feedback is essentieel om effectief samen te werken. Dit is niet alleen van cruciaal belang op de werkplek, maar ook in het dagelijks leven. Deze suggesties kunnen veel helpen, maar het belangrijkste is dat je oefent met het geven (en ontvangen) van kritiek, zodat je begrijpt hoe jij en anderen graag communiceren.

Veranderingen in het secretaressevak door Heleen Valkema

Heleen Valkema is een doelgerichte trainer met een grote gedrevenheid om de beginnende en ervaren secretaresses in Nederland op een hoger niveau te brengen. Heleen is oprichter van Secretarial Services. En op Springest verkozen tot Beste opleider van Nederland In 2017 en 2020.
In deze sessie heeft Heleen het uitvoerig over:
  • Wat is assertiviteit?
  • Wat is feedback?
  • Wat is proactief zijn?
  • Hoe kun je je meer focussen op de dingen die voor jou belangrijk zijn?
Dit platform is volledige kosteloos, een bedankje voor het mede mogelijk maken van beter vergaderen. Aangeboden door iBabs en Management Support.
5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Jarenlang schreef Judith Winterkamp zakelijke teksten waar niets op aan te merken was ... behalve dat ze saai waren! Ze leerde zichzelf te schrijven...

'Met tactische communicatie word je de manager van jouw manager'

'Met tactische communicatie word je de manager van jouw manager'

Tactisch communiceren helpt je verder in je werk én je vergroot er jouw meerwaarde mee. En het is eigenlijk nog heel eenvoudig ook: "Zeg de juiste...

Wat kun je doen als jouw rol en taken onduidelijk zijn?

Wat kun je doen als jouw rol en taken onduidelijk zijn?

Hoe krijg je voor iedereen duidelijk wat jouw verantwoordelijkheden zijn in je organisatie? Een werkdilemma met twee adviezen.

Sollicitatiebrief: in de e-mail of als bijlage?

Sollicitatiebrief: in de e-mail of als bijlage?

Moet de sollicitatiebrief in zijn geheel in de mail worden verstuurd, met de cv als bijlage? Of is het beter om brief en cv beide apart als bijlagen...

5 tips van een coach om onderbrekingen tijdens je werk te verminderen

5 tips van een coach om onderbrekingen tijdens je werk te verminderen

Word je constant gestoord door collega's? Het hoort erbij als ondersteuner, maar je kunt de schade wel beperken. Vijf tips van een coach.