'Met tactische communicatie word je de manager van jouw manager'

'Met tactische communicatie word je de manager van jouw manager'

Tactisch communiceren helpt je verder in je werk én je vergroot er jouw meerwaarde mee. En het is eigenlijk nog heel eenvoudig ook: "Zeg de juiste dingen op het juiste moment."

Grenzen stellen, je werk in overleg goed overdragen, dóórvragen bij verzoeken… en nee zeggen. Dat wordt alleen maar belangrijker, meent trainer en coach Marianne Smits. “Assistants worden overvraagd, er zijn minder mensen en meer werk. Dit is een issue bij alle assistants die ik tegenkom in trainingen en coaching.”

Communicatie is essentieel

Om jezelf te beschermen en een optimale samenwerking te hebben die voor alle partijen slaagt, is het essentieel om tactisch te communiceren. De essentie? Marianne: “Zeggen wat je bedoelt en bedoelen wat je zegt. Het is simpelweg: de juiste dingen op het juiste moment zeggen. En om aan te sluiten bij de belevingswereld van de ander.”

Marianne Smits (AVK) is expert op het gebied van futureproof managementondersteuning. Zij adviseert, coacht en begeleidt organisaties en haar managementondersteuners naar een toekomstgerichte impactvolle manier van werken
Marianne Smits (AVK) is expert op het gebied van futureproof managementondersteuning. Zij adviseert, coacht en begeleidt organisaties en haar managementondersteuners naar een toekomstgerichte impactvolle manier van werken

In een teamcoaching zag Marianne waar dat even misging. Ze ving een gesprek op tussen een assistent en haar manager. De assistent kondigde een vrije middag aan en vervolgde met waarom ze er niet zou zijn.

Marianne: “Het werd een langdradig gesprek, de manager rolde nog net niet met zijn ogen. Een manager wil op zo’n moment eigenlijk alleen horen: je bent er niet, oké, hoe zorg je ervoor dat het werk doorgaat? Bij wie kan ik terecht, wie neemt het over?”

Door snel to the point te komen, voorkom je dat de ander afhaakt. Je maakt je punt en het is voor jou en je manager helder. En jij profileert je als de professional die je bent. Het sociale gesprek komt op een ander, geschikter moment wel weer.

'Manager' van de manager

Er is nog een groot voordeel. In jouw brede takenpakket kun je met tactisch communiceren ook nog eens je meerwaarde vergroten. Bespreek waar de manager behoefte aan heeft, breng in kaart waar jouw kracht ligt en creëer zo een optimale match. Zo ben je ultiem van toegevoegde waarde. Jij doet waar je goed in bent en je ondersteunt je manager op die aspecten die zijn/haar productiviteit verhogen.

“Hoe sterk is het”, zegt Marianne enthousiast, “als jij bijvoorbeeld eind november begint over de doelen van 2024? Je denkt vooruit, brengt de doelen in kaart, stelt gezamenlijk de prioriteiten. Je matcht de taken met jouw kwaliteiten. Van daaruit leg je focus en ga je het gesprek aan met de manager hoe je het werk gaat inrichten. Je onderbouwt eerst het gesprek, je bereidt het voor, daarna ga je het gesprek in. En zo doe jij de juiste dingen. Je wordt eigenlijk de manager van je manager.”

Je kunt zelf sturend zijn

“Het is niet langer ‘u vraagt, wij draaien’. Je kunt, je mag zelf veel sturender zijn. Door de te behalen doelen voortdurend voor ogen te houden, wordt jullie samenwerking nóg effectiever. Strategisch denken en handelen dus, waardoor je je niet meer laat leiden door de waan van de dag. En doordat jij je talenten nadrukkelijker inzet, haal je nóg meer energie uit je werk. Door kritisch mee te denken en tactisch te communiceren bied je effectieve ondersteuning. Je manager behaalt zijn doelen en jij toont krachtig je meerwaarde.”

Onderdeel van de collectie

Spreken

Hier vind je alles over helder en tactvol communiceren, actief luisteren, omgaan met klachten en hoe je verbinding maakt tijdens videocalls en presentaties.

Vera Bot

Vera Bot

Hoofdredacteur Management Support

Vera Bot is hoofdredacteur van Management Support Magazine en manager van de online content op managementsupport.nl en de verspreiding ervan via social media kanalen.

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Met in- en uitchecken kun je de effectiviteit van vergaderingen vergroten. We vroegen onze lezers hoe zij dit aanpakken in hun organisatie.

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

Je moet een ongemakkelijk onderwerp bespreken met een collega. Moet je je voorbereiden? Hoe voer je het gesprek? Tien tips van Karen Visser.

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Verpak je boodschap niet in drie lagen pakpapier om rekening te houden met je lezer, schrijft Judith Winterkamp. Neem je lezer serieus en wind er...

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

In zakelijke teksten kun je niet duidelijk genoeg zijn, schrijft expert Judith Winterkamp. Maar als je iets gedaan wilt krijgen, moet die...

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Jarenlang schreef Judith Winterkamp zakelijke teksten waar niets op aan te merken was ... behalve dat ze saai waren! Ze leerde zichzelf te schrijven...