Zinsbouw: houd het simpel, anders gaat het mis

Zinsbouw: houd het simpel, anders gaat het mis

Lezers haken af bij lange en ingewikkelde zinnen, weet schrijftrainer Judith Winterkamp. Lees haar tips om jouw teksten leesbaar te maken.

Een favoriet onderdeel van mijn schrijftrainingen is de zinsbouw. Heel begrijpelijk. Er gaat best snel iets mis in een zin. Vaak is de oorzaak een te lange en ingewikkelde zin. Een belangrijke tip is dan ook: keep it simple. Doe één mededeling per zin. Houd je je aan deze tip, dan zijn je zinnen bijna altijd kort en bondig.

Een paar voorbeelden van lezersvragen die ik heb ontvangen.

“Toen ik het ziekenhuis belde, kreeg ik een bandje waarop iemand zei: kunt uw vraag niet wachten, blijf dan aan de lijn. Dat is toch niet juist?”

Je hebt gelijk: ‘kunt uw vraag niet wachten’ is niet correct. Wel juist is: ‘kan uw vraag niet wachten’. Kijk op woordenlijst.org en je ziet de correcte vervoegingen van het werkwoord kunnen.

Sommige fouten zijn logisch te verklaren, maar deze niet. Misschien heeft de assistent eerst de zin opgeschreven. Vervolgens verving die persoon het woord ‘u’ door ‘uw vraag’. Zonder het bijbehorende werkwoord ook te veranderen. In geschreven tekst gebeurt zoiets regelmatig. Je zou alleen verwachten dat de assistent de fout opmerkte toen hij of zij de tekst insprak.

“Ik schreef in een e-mail aan collega’s de zin: ‘Jullie worden gevraagd deze aanvragen op je te nemen.’ Een collega stuurde een mail terug en zei dat het werkwoord ‘worden’ verkeerd was. Ik zie niet wat er mis mee is.”

Je collega heeft gelijk. Juist is: ‘Jullie wordt gevraagd deze aanvragen op je te nemen.’ Als je de zin start met het voorzetsel ‘aan’, dan zie je het waarschijnlijk meteen: ‘Aan jullie wordt gevraagd deze aanvragen op je te nemen.’

In de zin ‘Jullie worden gevraagd deze aanvragen op je te nemen’, lijkt het onderwerp ‘jullie’ te zijn. De zin begint immers met het woord jullie en daarna volgt meteen het werkwoord worden. Maar jullie is het onderwerp niet. Jullie is het meewerkend voorwerp. Vandaar dat je er het voorzetsel ‘aan’ voor kunt zetten: ‘Aan jullie wordt gevraagd…’

Wat is dan wel het onderwerp in deze zin? Dat is het hele stuk ‘deze aanvragen op je te nemen’. Dat lijkt misschien gek, maar als je het hele stuk vervangt door ‘dit’, dan is het minder vreemd: ‘Jullie wordt dit gevraagd.’

Begint het je te duizelen? Geen probleem. De zin is zo complex door het werkwoord worden. Haal dat eruit en voeg een nieuw onderwerp toe. Wie doet de actie in de zin ‘jullie wordt gevraagd deze aanvragen op je te nemen’? Het antwoord is ‘ik’, dus: ‘Ik vraag jullie deze aanvragen op je te nemen.’

“‘Ik zal er alles aan doen om te voorkomen dat de vergadering niet uitloopt.’ Deze zin vind ik goed klinken. Toch klopt hij volgens mij niet. Hoe zit dat?”

Je hebt het juist, deze zin klopt niet. Het werkwoord ‘voorkomen’ wil zeggen dat iets niet gebeurt. Dus je wilt voorkomen dat de vergadering niet uitloopt. Dat lijkt me niet de bedoeling. Je witl voorkomen dat de vergadering (wel) uitloopt. Juist is dus: ‘Ik zal er alles aan doen om te voorkomen dat de vergadering uitloopt.’

Tip: vermijd het werkwoord ‘worden’ als het kan. Hierdoor heb je veel minder kans op kromme zinnen.

Leer meer

Schrijftrainer Judith Winterkamp leert professionals hoe ze zakelijke teksten als brieven, mails en beleidsteksten en andere teksten makkelijker kunnen schrijven. Voor Management Support geeft zij trainingen als Creatief zakelijk schrijven en Notuleren als een pro.

Lees van Judith ook:

Schrijf je ‘standaard’ los of vast aan het volgende woord?

Hoe schrijf je lange en ‘Engelse’ samenstellingen?

Onduidelijke taal: gebruik jij deze verboden woorden?

Onderdeel van de collectie

Spelling en grammatica

Hier vind je alles over spelling en grammatica, taaltips en advies.

Judith Winterkamp

Judith Winterkamp

trainer, auteur

Judith Winterkamp is trainer en coach in zakelijke communicatie (schriftelijk en mondeling). Voor Management Support geeft zij schrijftrainingen als Creatief zakelijk schrijven + Schrijven met flair en Notuleren als een pro. Heb je een (taal)vraag, mail dan naar info@judithwinterkamp.nl.

Neem zelf de regie over projecten dankzij persoonlijk leiderschap 

Neem zelf de regie over projecten dankzij persoonlijk leiderschap

Jouw baan als supportprofessional draait om meer dan alleen kennis en vaardigheden. Het verschil maak je met krachtig persoonlijk leiderschap en...

10 tips om over salaris te onderhandelen in een sollicitatie- of functioneringsgesprek

10 tips om over salaris te onderhandelen in een sollicitatie- of...

Hoe zorg jij ervoor dat je betaald wordt, wat je als ondersteuner waard bent? Trainer Karen Visser geeft handige tips voor het onderhandelen tijdens...

Troosten in vijf stappen - maak kans op een boek

Troosten in vijf stappen - maak kans op een boek

Burn-out, hybride werken, stress: het leven op en buiten kantoor is niet eenvoudig. Een beetje troost en begrip voor elkaar helpt. Dit is een...

Hoe ga je om met moeilijke woorden in zakelijke teksten?

Hoe ga je om met moeilijke woorden in zakelijke teksten?

Jargon, overbodige of ouderwetse woorden maken notuleren lastig. Communicatietrainer Judith Winterkamp biedt een helpende hand.

Ik voel me niet gehoord! Ken je dat gevoel?

Ik voel me niet gehoord! Ken je dat gevoel?

Gehoord worden in een gesprek is een belangrijke component van goede communicatie. Hoe zorg je ervoor dat niet alleen jij, maar ook de ander het...

'Oubollige' taal, wel of niet gebruiken?

'Oubollige' taal, wel of niet gebruiken?

Een lezersvraag van een ondersteuner die een oude schrijfwijze hanteert. Wat te doen? Taaltrainer Judith Winterkamp geeft advies.

Effectief communiceren: niet wat, maar hoe

Effectief communiceren: niet wat, maar hoe

Hoe je iets zegt is misschien wel belangrijker dan wat je zegt, schrijft onze columnist Marieke Vennik. Zij geeft advies om effectiever te...

Gun jezelf en anderen spontane gesprekken

Gun jezelf en anderen spontane gesprekken

Spontane gesprekken fleuren je dag op en laten je minder eenzaam voelen. Toch, zomaar een praatje aanknopen is lastig. Dit zijn de tips van...