Eindredactie voor experts: zo maak je betere teksten

Eindredactie voor experts: zo maak je betere teksten

Er zijn altijd manieren om een tekst nog nét iets beter te maken. Deze tips zijn voor eindredacteuren die hun werk heel serieus nemen.

Ondersteuners krijgen vaak teksten te lezen ter controle. Eindredactie is een goede manier om managers te ontzorgen. "Managers zijn vooral gefocust op de inhoud, ondersteuners checken hoe die verwoord is", zei eindredacteur Marjolein de Jong daar eerder over.

Bij Management Support zien we dat ondersteuners zich graag met taal bezighouden. Artikelen van schrijftrainer Judith Winterkamp worden altijd goed gelezen. Er is veel animo voor communicatietrainingen.

Algemene tips voor eindredactie

Als jij vaker teksten redigeert, ken je de basisregels. Past de tekst bij het doel en de lezer die je voor ogen hebt? Heeft de schrijver aan de 5 W's en de H gedacht? Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Een regel uit de journalistiek waar niet elke zakelijke brief of e-mail aan hoeft te voldoen. Maar goed om in je arsenaal te hebben.

Ook andere eindredactietips zul je kennen:

  • Check op spelling en interpunctie.
  • Maak passieve zinnen actief.
  • Zorg voor voldoende tussenkoppen.
  • Vervang wollig taalgebruik door duidelijke taal.
  • Houd de zinnen zo kort mogelijk.
tips

Eindredactie voor experts

Met de basistips kom je tot prima teksten. En wie heeft de hele dag om naar een tekst te staren? Toch geven we je graag wat extra tips mee. Voor die ene brochure die écht perfect moet zijn. Of die uitnodiging voor hét event van het jaar.

Heb je een tekst weleens op leesbaarheid gecontroleerd? Het artikel dat je nu leest, scoort 69 punten in de Flesch-Kincaid leesbaarheidstest. Makkelijk te lezen en begrijpen door tieners, betekent dat. Meer dan geschikt voor onze doelgroep dus!

De test controleert onder meer het aantal woorden per zin. De eerste experttip gaat over het beperken daarvan. Lees deze zin:

Denk je dat het veel uit zou maken als we die deur dicht zouden doen?

Een correcte zin, maar er staan twee tangconstructies in. Kijk maar naar de samengestelde werkwoorden ‘uitmaken’ en ‘dichtdoen’. Die kun je beter aan elkaar schrijven:

Denk je dat het veel zou uitmaken als we die deur zouden dichtdoen?

Hiermee ‘bespaar’ je twee woorden en de nieuwe zin is beter leesbaar. En waarom zou je zou en zouden gebruiken?

Denk je dat het veel uitmaakt als we die deur dichtdoen?

Weer twee woorden eraf!

Massa-gebed

De tweede tip betreft afbrekingen. Daar zijn allerlei regels voor, die een ervaren eindredacteur wel kent. Wat is dan de experttip? Die heeft weer met leesbaarheid te maken.

Het woord massagebed staat hierboven correct afgebroken. Ook als je het bed van een masseur bedoelt. Met een onhandige afbreking zet je een lezer op het verkeerde been. Andere, misschien bekende voorbeelden: karton-geluk, bommel-ding, inke-pinkje.

Ook zonder misverstanden zijn goede afbrekingen prettig. Laat niet coro-navirus staan, maak er corona-virus van. Vervang overbe-lasting door over-belasting. Breek samengestelde woorden af op het punt van de samenstelling.

breaking news

Werkwoordelijke eindgroep

Eindigt een zin met meerdere werkwoordsvormen? Dan spreek je van een werkwoordelijke eindgroep. Zie bijvoorbeeld:

Wanneer moeten deze brieven verstuurd worden?

Opnieuw een correcte zin. Toch draai je de werkwoorden aan het eind liever om. De zin hierboven is niet fout, maar in de geschreven taal is de tendens om de persoonsvorm ná het hulpwerkwoord te schrijven. Dus:

Wanneer moeten deze brieven worden verstuurd ?

Bovenstaande voorbeelden staan in lijdende vorm. Hetzelfde geldt als de zin een deelwoord bevat: Ik denk dat hij het vergeten is -> Ik denk dat hij het is vergeten.

Nogmaals: al deze vormen zijn correct. Dat benadrukken ook de Taalunie, Genootschap Onze Taal en de taaladviesdienst van de Vlaamse overheid. Maar alle erkennen ook dat de tweede versies gebruikelijker zijn in schrijftaal.

typemachine

Tijdens is toevallig

De laatste experttip hebben wijzelf van schrijfster en columnist Elma Drayer geleerd. Zij ergert zich aan het woord ‘tijdens’ in zinnen als:

Tijdens de conferentie liet ze een prototype zien.

Waarom dit ergerlijk is? De definitie van ‘tijdens’ geeft een hint: ‘ten tijde van’. Tijdens geeft dus meer een toevallig verband aan dan een direct verband. Zoals in:

Ik ben geboren tijdens de oorlog.

De geboorte en de oorlog hebben niet per se iets met elkaar te maken.

Gaan we terug naar het eerste voorbeeld, dan is een ander woord veel logischer:

Op de conferentie liet ze een prototype zien.

Gebruik ‘tijdens’ dus alleen als er geen alternatief is dat het verband tussen de onderdelen in de zin beter aangeeft. Anders wordt Elma Drayer boos.

Meer weten?

Bekijk de communicatietrainingen van Management Support.

Lees het boek Aan de slag met eindredactie, gratis voor abonnees en hier te koop.

Onduidelijke taal: gebruik jij deze verboden woorden?

Onderdeel van de collectie

Schrijven

Hier vind je alles over helder en overtuigend zakelijk schrijven voor e-mails, uitnodigingen en (teams)chats. En over het redigeren van teksten.

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Jarenlang schreef Judith Winterkamp zakelijke teksten waar niets op aan te merken was ... behalve dat ze saai waren! Ze leerde zichzelf te schrijven...

'Met tactische communicatie word je de manager van jouw manager'

'Met tactische communicatie word je de manager van jouw manager'

Tactisch communiceren helpt je verder in je werk én je vergroot er jouw meerwaarde mee. En het is eigenlijk nog heel eenvoudig ook: "Zeg de juiste...

Wat kun je doen als jouw rol en taken onduidelijk zijn?

Wat kun je doen als jouw rol en taken onduidelijk zijn?

Hoe krijg je voor iedereen duidelijk wat jouw verantwoordelijkheden zijn in je organisatie? Een werkdilemma met twee adviezen.

Sollicitatiebrief: in de e-mail of als bijlage?

Sollicitatiebrief: in de e-mail of als bijlage?

Moet de sollicitatiebrief in zijn geheel in de mail worden verstuurd, met de cv als bijlage? Of is het beter om brief en cv beide apart als bijlagen...

5 tips van een coach om onderbrekingen tijdens je werk te verminderen

5 tips van een coach om onderbrekingen tijdens je werk te verminderen

Word je constant gestoord door collega's? Het hoort erbij als ondersteuner, maar je kunt de schade wel beperken. Vijf tips van een coach.