Schriftelijk communiceren

'Beide' of 'beiden'? En hoe gebruik je 'als' en 'dan'?

'Beide' of 'beiden'? En hoe gebruik je 'als' en 'dan'?

Stoei jij ook zo met voornaamwoorden en voegwoorden die op voorzetsels lijken? Trainer en taalexpert Judith Winterkamp helpt je verder.

Zo voorkom je contaminaties

Zo voorkom je contaminaties

Haal je soms verschillende werkwoorden per ongeluk door elkaar? En snap je niet waarom? Taalcoach Judith Winterkamp geeft advies.

Een streepje of een ander leesteken?

Een streepje of een ander leesteken?

Hoe ga je om met afkortingen en samenstellingen? Taalcoach Judith Winterkamp geeft advies.

Zo ga je gezond om met e-mail

Zo ga je gezond om met e-mail

E-mails vormen een constante stroom aan afleiding. Hoe filter je deze informatiebronnen als assistant? En zonder teveel stress? Trainer Karen Visser...

Sollicitatiebrief: in de e-mail of als bijlage?

Sollicitatiebrief: in de e-mail of als bijlage?

Moet de sollicitatiebrief in zijn geheel in de mail worden verstuurd, met de cv als bijlage? Of is het beter om brief en cv beide apart als bijlagen...

Spiekbrief: van omslachtige naar heldere taal

Spiekbrief: van omslachtige naar heldere taal

Kort en duidelijk formuleren? Gebruik deze spiekbrief van onze trainer Judith Winterkamp met omslachtige termen en bondige, heldere alternatieven.

Hoe ga je om met samenstellingen met een voorzetsel?

Hoe ga je om met samenstellingen met een voorzetsel?

Is het 'inhouse' of 'in house'? Welke woorden moeten aan elkaar of juist los opgeschreven worden? Judith Winterkamp helpt je verder.

Voorkom onduidelijke taal: schrap deze verboden woorden

Voorkom onduidelijke taal: schrap deze verboden woorden

Waarom zijn mensen zo bang om duidelijke taal te gebruiken? Trainer Judith Winterkamp zou deze woorden het liefst verbieden.

Hoe ga je om met verschillende plaatsnamen en windrichtingen?

Hoe ga je om met verschillende plaatsnamen en windrichtingen?

Is het Zuid-Holland Zuid? Of juist Zuid-Holland-Zuid? Zo ga je om met aardrijkskundige onduidelijkheden.

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Verpak je boodschap niet in drie lagen pakpapier om rekening te houden met je lezer, schrijft Judith Winterkamp. Neem je lezer serieus en wind er...