3 tips van een expert om anderen te overtuigen

3 tips van een expert om anderen te overtuigen

Pacelle van Goethem schreef een bestseller over overtuigen en spreekt op het Management Support Event. Zij geeft alvast drie snelle tips om jouw overtuigingskracht te verbeteren.

  1. Zet een lage(re) stem op om meer indruk te maken, kies juist voor een hoge(re) stem als je informatie wilt.
  2. Mensen vinden het moeilijk om twee keer achter elkaar ‘nee’ te zeggen, daarvan kun je gebruikmaken. Vraag bijvoorbeeld: “Kun je dit morgen af hebben?” Als het antwoord nee is, vraag je of het dan misschien overmorgen kan. De ander is dan meer geneigd om ja te zeggen dan wanneer je dit direct had gevraagd.
  3. Wil je mensen meenemen in jouw oplossing, beschrijf dan niet het probleem in de huidige situatie, maar vertel waar je naartoe wilt en wat het obstakel is om daar te komen. Dus niet: “Je hebt nu een stoel die jou rugpijn geeft.” Maar: “Als je deze stoel koopt, voelt je rug als herboren.”

Op 8 november is Pacelle van Goethem keynotespreker op het Management Support Event. Lees ons interview met haar alvast in het nieuwe Management Support Magazine (wist je dat je het abonnement twee maanden gratis kunt uitproberen?)

Pacelle van Goethem. Foto: Marleen van Goethem
Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Verpak je boodschap niet in drie lagen pakpapier om rekening te houden met je lezer, schrijft Judith Winterkamp. Neem je lezer serieus en wind er...

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

In zakelijke teksten kun je niet duidelijk genoeg zijn, schrijft expert Judith Winterkamp. Maar als je iets gedaan wilt krijgen, moet die...

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Jarenlang schreef Judith Winterkamp zakelijke teksten waar niets op aan te merken was ... behalve dat ze saai waren! Ze leerde zichzelf te schrijven...

Sollicitatiebrief: in de e-mail of als bijlage?

Sollicitatiebrief: in de e-mail of als bijlage?

Moet de sollicitatiebrief in zijn geheel in de mail worden verstuurd, met de cv als bijlage? Of is het beter om brief en cv beide apart als bijlagen...

5 tips van een coach om onderbrekingen tijdens je werk te verminderen

5 tips van een coach om onderbrekingen tijdens je werk te verminderen

Word je constant gestoord door collega's? Het hoort erbij als ondersteuner, maar je kunt de schade wel beperken. Vijf tips van een coach.