Wat is juist: 'Wanneer datum en/of tijdstip u schikken/schikt …'?

Wat is juist: 'Wanneer datum en/of tijdstip u schikken/schikt …'?

Onze Nederlandse taal is prachtig mooi, maar vaak ook erg lastig. Zoals de zin 'Wanneer datum en/of tijdstip u schikken/schikt'? Management Support geeft het antwoord!

Wanneer datum en/of tijdstip u schikken/schikt?

De verwarring ontstaat door het gebruik van en/of.

Als je 'datum of tijdstip' schrijft, kun je 'schikt' gebruiken. Als je en/of schrijft, ga je uit van meervoud. In principe hebben de persoonsvorm (werkwoord) en het onderwerp hetzelfde aantal. Dus: enkelvoudig onderwerp + enkelvoudige persoonsvorm (ik ben), en meervoudig onderwerp + meervoudige persoonsvorm (wij zijn).

In jouw voorbeeld kun je het beste van die regel uitgaan: 'Wanneer datum en/of tijdstip u schikken...'

Wat is juist: ‘Let op wat er gebeurt’ of ‘Let op wat er gebeurd’?

De juiste schrijfwijze van gebeurd/gebeurt roept vaak vragen op. Vooral bij taalgebruikers die ‘op gevoel’ de werkwoorden schrijven. Gebeurd lijkt op het oog namelijk al snel de juiste vorm. Waarom? Omdat je veel vaker de werkwoordsvorm gebeurd met een d ziet in teksten dan gebeurt met een t.

Hoe komt dat zo? Dat komt omdat we gebeuren in de zin meestal in de voltooide tijd gebruiken. Een paar voorbeelden:

  • Er is iets leuks gebeurd.
  • Wat is daar gebeurd?

Natuurlijk kan je deze zinnen ook in de tegenwoordige tijd zetten:

  • Er gebeurt daar iets leuks.
  • Wat gebeurt daar?

Zoals je ziet, krijgt gebeurd een d op het eind, als het werkwoord in de voltooide tijd staat; in de tegenwoordige tijd krijgt gebeurt een t.

Lees ook ons artikel over spelling oefenen voor professionals. Hoe is jouw beheersing van werkwoordspelling en het koppelteken?

Wat is de verleden tijd van benijden? Is dat benijdde of beneed?

De verleden tijd van benijden is benijdden. Het is dus een zwak werkwoord. De klank van de verleden tijd verandert namelijk niet. De vervoeging is dus: ik benijd, ik benijdde en ik heb hem benijd.

Het is wel bijzonder dat benijden een zwak werkwoord is. De meeste werkwoorden met een ij zijn namelijk sterk: kijk – keek, krijg – kreeg, bijt – beet, stijg – steeg. De reden is dat benijden ontstaan is uit het zelfstandig naamwoord nijd. Werkwoorden die zijn afgeleid van een zelfstandig naamwoord worden meestal zwak vervoegd. Een paar voorbeelden: vijl – vijlde, lijn aan – lijnde aan. Dat laatste geldt trouwens ook voor werkwoorden met een ij die zijn afgeleid van een bijvoeglijk naamwoord, zoals bevrijd – bevrijdde.

En dan nog even het werkwoord vrijen. Dit werkwoord heeft twee verledentijdsvormen: vrijde en vree.

Kei in taal worden:

Leer met onze klassikale training ‘Kei in Taal’ in een dag de spellingregels van de Nederlandse taal.

Meer tips?

  • Spelling oefenen voor professionals – Doe de spellingoefeningen van communicatietrainer Judith Winterkamp.
  • Beginzin – Een goede opening van je e-mail zorgt in veel gevallen voor een goede eerste indruk.
  • Slotzin – Je denkt vast nog regelmatig dat je een brief of e-mail met een prachtige volzin als ‘uitsmijter’ moet eindigen, want anders is de tekst niet ‘af’. Maar dat is niet noodzakelijk.

Meer taal- en schrijftips vind je in de e-paper Schrijven met lef, die je gratis kunt downloaden.

Lees meer over

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Met in- en uitchecken kun je de effectiviteit van vergaderingen vergroten. We vroegen onze lezers hoe zij dit aanpakken in hun organisatie.

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

Je moet een ongemakkelijk onderwerp bespreken met een collega. Moet je je voorbereiden? Hoe voer je het gesprek? Tien tips van Karen Visser.

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Verpak je boodschap niet in drie lagen pakpapier om rekening te houden met je lezer, schrijft Judith Winterkamp. Neem je lezer serieus en wind er...

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

In zakelijke teksten kun je niet duidelijk genoeg zijn, schrijft expert Judith Winterkamp. Maar als je iets gedaan wilt krijgen, moet die...

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Jarenlang schreef Judith Winterkamp zakelijke teksten waar niets op aan te merken was ... behalve dat ze saai waren! Ze leerde zichzelf te schrijven...