Mijn assistent doet me soms pijn, dat hoort erbij

Mijn assistent doet me soms pijn, dat hoort erbij
Jeroen Busscher

Wij worden gevormd door hoe onze ouders met ons omgingen, wat ons op school overkwam, onze relaties, vrienden en collega's. Zij leren ons wie we zijn, wat hoort en wat niet. De normen en waarden van onze maatschappij worden ons vanaf ons eerste uur ingepeperd.

Ik ben een man. De maatschappij leerde mij dat ik mij moet doen gelden, dat ik ambitieus moet zijn en vooral niet over me heen moet laten lopen. Want een man die te meegaand, te voorzichtig, te zacht is, dat is geen man. Althans, dat leerde mijn omgeving mij.

Vrouwen leren wij nog steeds dat ze vooral aardig moeten zijn, niet te dominant en het liefst een beetje meegaand. Alle vooroordelen over mannen en vrouwen zitten diep in onze maatschappelijke structuren verankerd. Geef toe: geeft u het zoontje van uw buren een prinsessenpakje voor zijn verjaardag?

Mijn assistent heeft ook geleerd vrouw te zijn. Dat is óók goed: ze is vriendelijk, zorgvuldig en nooit te beroerd je te helpen. Dat is mede waarom ik graag met haar werk. Ze wil het graag goed doen. Ze wil me ‘ontzorgen’, zegt ze dan.

Maar dat ze zo haar best doet, zit ook weleens in de weg. Dan vraagt ze me vooraf of ik het erg vind dat ze twee afspraken vlak achter elkaar plant. Omdat mijn agenda geen andere opties biedt. Of ze belt me met de vraag of ik het goed vind dat ze in de pauze van het seminar waarop ik spreek een kort telefoongesprek regelt, omdat er geen andere mogelijkheden zijn.

Ik heb haar gevraagd dit soort zaken niet meer met me te overleggen. Als er geen andere opties zijn, en ik weet dat ze haar best heeft gedaan, dan moet ik weleens iets doen wat ik liever niet doe. Zij mag dat voor mij beslissen.

Maar dat vindt ze lastig. Want ze wil me ontzorgen, me geen kwaad doen. Ze wil het makkelijk voor me maken, pijnloos. Maar als je met elkaar werkt, dan doe je elkaar soms pijn. Dan maak je soms een keuze die de ander niet waardeert of gemaakt zou hebben. Als man is mij geleerd dat dat prima is, ik mag er immers zijn. Als vrouw wordt je geleerd dat je een ander nooit pijn mag doen.

Onze maatschappij leert ons mooie dingen, maar ook al haar vooroordelen. Mijn assistent hoeft geen man te worden, maar me af en toe even pijn doen, hoort erbij.

Hurt me!

Jeroen Busscher helpt organisaties veranderen en leiders ontwikkelen. Hij adviseert, schrijft en spreekt hierover.

Jeroen Busscher is schrijver, spreker en strateeg. Hij helpt organisaties veranderen en leiders ontwikkelen. Hij adviseert, schrijft en spreekt hierover. Hij is vaste columnist bij Management Support en schrijft over zijn samenwerking met personal assistant Dominique.

www.jeroenbusscher.nl

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Jarenlang schreef Judith Winterkamp zakelijke teksten waar niets op aan te merken was ... behalve dat ze saai waren! Ze leerde zichzelf te schrijven...

'Met tactische communicatie word je de manager van jouw manager'

'Met tactische communicatie word je de manager van jouw manager'

Tactisch communiceren helpt je verder in je werk én je vergroot er jouw meerwaarde mee. En het is eigenlijk nog heel eenvoudig ook: "Zeg de juiste...

Wat kun je doen als jouw rol en taken onduidelijk zijn?

Wat kun je doen als jouw rol en taken onduidelijk zijn?

Hoe krijg je voor iedereen duidelijk wat jouw verantwoordelijkheden zijn in je organisatie? Een werkdilemma met twee adviezen.

Sollicitatiebrief: in de e-mail of als bijlage?

Sollicitatiebrief: in de e-mail of als bijlage?

Moet de sollicitatiebrief in zijn geheel in de mail worden verstuurd, met de cv als bijlage? Of is het beter om brief en cv beide apart als bijlagen...

5 tips van een coach om onderbrekingen tijdens je werk te verminderen

5 tips van een coach om onderbrekingen tijdens je werk te verminderen

Word je constant gestoord door collega's? Het hoort erbij als ondersteuner, maar je kunt de schade wel beperken. Vijf tips van een coach.