Slotzin: hoe beëindig je een brief of e-mail?

Slotzin: hoe beëindig je een brief of e-mail?

Je denkt vast nog regelmatig dat je een brief of e-mail met een prachtige volzin als 'uitsmijter' moet eindigen, want anders is de tekst niet 'af'. Maar dat is niet noodzakelijk. Na je laatste inhoudelijke zin kun je direct de slotformule invoegen. Hieronder een aantal suggesties.

Al jaren wordt een brief of e-mail op dezelfde manier vormgegeven. Zeker zakelijke, formele e-mails moeten een bepaald format hebben. Toch blijkt wel na al die jaren dat mensen dagelijks hetzelfde zien. Mails worden snel gescand en zinnen die je al tien keer bent tegengekomen, worden genegeerd. Hoog tijd om je slotzin om te gooien, zodat je mail beter wordt gelezen.

Tip: lees alles over hoe je een zakelijke brief schrijft, van aanhef tot afsluiting.

Klassieke voorbeelden van een slotzin

Natuurlijk is er weinig mis met de klassieke slotzin. Hieronder zie je de slotzinnen die het vaakst worden gebruikt. Jij kunt deze ook gebruiken voor de afsluiting van jouw e-mail, maar overweeg eens om nét wat andere taal te gebruiken, of het iets lichter te houden. Gebruik deze klassieke slotzinnen als eventuele inspiratie:

  • Wij vertrouwen erop u hiermee van dienst te zijn geweest.
  • Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
  • Wij zien uw antwoord met belangstelling tegemoet.
  • Wij zien het stuk met belangstelling tegemoet.
  • Hopende u hiermee van dienst te zijn geweest.
  • U dankend voor de te nemen moeite, …
  • Uw rapport zie ik met belangstelling tegemoet.
  • Inmiddels verblijven wij, …
  • Wij hopen spoedig iets van u te vernemen.
  • Graag zie ik uw antwoord zo spoedig mogelijk tegemoet.
  • Ik zie uw reactie graag tegemoet.
  • In afwachting van uw spoedige reactie, …

Goede alternatieven voor een slotzin

Door af te sluiten na je laatste inhoudelijke zin houd je de mail actief. Zet de lezer aan tot actie. Dit rondt de e-mail mooi af en wijkt af van de standaard 'corporate' stijl.

  • Hebt u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met …
  • Hebt u nog vragen, dan kunt u mij altijd bellen.
  • Graag ontvang ik vóór 1 september uw inschrijvingsformulier.
  • Wilt u meer informatie, …
  • We horen graag snel van u, fijne dag nog!

Creatief slot

Een creatiever slot krijg je door in de conclusie of de samenvatting een beeld of een subtiele rijmvorm te zetten. Ook een slotvraag kan je tekst boven het gemiddelde van een tekst uittillen.

  • Om kwaliteit te winnen, zien we uw antwoord graag snel binnen.
Onderdeel van de collectie

Schrijven

Hier vind je alles over helder en overtuigend zakelijk schrijven voor e-mails, uitnodigingen en (teams)chats. En over het redigeren van teksten.

Lees meer over

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Met in- en uitchecken kun je de effectiviteit van vergaderingen vergroten. We vroegen onze lezers hoe zij dit aanpakken in hun organisatie.

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

Je moet een ongemakkelijk onderwerp bespreken met een collega. Moet je je voorbereiden? Hoe voer je het gesprek? Tien tips van Karen Visser.

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

In zakelijke teksten kun je niet duidelijk genoeg zijn, schrijft expert Judith Winterkamp. Maar als je iets gedaan wilt krijgen, moet die...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Jarenlang schreef Judith Winterkamp zakelijke teksten waar niets op aan te merken was ... behalve dat ze saai waren! Ze leerde zichzelf te schrijven...

'Met tactische communicatie word je de manager van jouw manager'

'Met tactische communicatie word je de manager van jouw manager'

Tactisch communiceren helpt je verder in je werk én je vergroot er jouw meerwaarde mee. En het is eigenlijk nog heel eenvoudig ook: "Zeg de juiste...

Wat kun je doen als jouw rol en taken onduidelijk zijn?

Wat kun je doen als jouw rol en taken onduidelijk zijn?

Hoe krijg je voor iedereen duidelijk wat jouw verantwoordelijkheden zijn in je organisatie? Een werkdilemma met twee adviezen.