checklist

Slotzin: hoe beëindig je een brief of e-mail?

Taal en communiceren

Je denkt vast nog regelmatig dat je een brief of e-mail met een prachtige volzin als ‘uitsmijter’ moet eindigen, want anders is de tekst niet ‘af’. Maar dat is niet noodzakelijk. Na je laatste inhoudelijke zin kun je direct de slotformule invoegen. Hieronder een aantal suggesties.

Slotzin: hoe beëindig je een brief of e-mail?

Al jaren wordt een brief of e-mail hetzelfde vorm gegeven. Zeker zakelijke, formele e-mails moeten een bepaald format hebben. Toch blijkt wel na al die jaren dat mensen dagelijks hetzelfde zien. Deze mails worden snel gescand en zinnen die je dan al tien keer bent tegen gekomen, worden al snel genegeerd. Hoog tijd om je slotzin om te gooien, zodat je mail beter wordt gelezen.

Klassieke voorbeelden van een slotzin

  • Wij vertrouwen erop u hiermee van dienst te zijn geweest.
  • Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
  • Wij zien uw antwoord met belangstelling tegemoet.
  • Wij zien het stuk met belangstelling tegemoet.
  • Hopende u hiermee van dienst te zijn geweest.
  • U dankend voor de te nemen moeite, …
  • Uw rapport zie ik met belangstelling tegemoet.
  • Inmiddels verblijven wij, …
  • Wij hopen spoedig iets van u te vernemen.
  • Graag zie ik uw antwoord zo spoedig mogelijk tegemoet.
  • Ik zie uw reactie graag tegemoet.
  • In afwachting van uw spoedige reactie, …

Goede alternatieven voor een slotzin

Door af te sluiten na je laatste inhoudelijke zin houd je de mail actief. Zet de lezer aan tot actie. Dit rondt de e-mail mooi af en wijkt af van de standaard ‘corporate’ stijl.

  • Hebt u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met …
  • Hebt u nog vragen, dan kunt u mij altijd bellen.
  • Graag ontvang ik vóór 1 september uw inschrijvingsformulier.
  • Wilt u meer informatie, …

Creatief slot

Een creatiever slot krijg je door in de conclusie of de samenvatting een beeld of een subtiele rijmvorm te zetten. Ook een slotvraag kan je tekst boven het gemiddelde van een tekst uittillen.

Leer professioneel schriftelijk communiceren

Professioneel schriftelijk communiceren. In deze training leer je hoe je de juiste keuzes in schriftelijke communicatie maakt en wat professioneel en klantgericht schrijven inhoudt.

Meer artikelen met schrijftips:

  • Beginzin – Een goede opening van je e-mail zorgt in veel gevallen voor een goede eerste indruk. Daarnaast zorg je ervoor dat je e-mail gelijk duidelijk is en zorg je voor professionele communicatie.
  • Klantvriendelijke brief: 5 vuistregels – Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk aandacht aan hem besteedt en gericht reageert. 5 adviezen.
  • Mrs, Miss of Ms? – Hoe spreek je in een Engelse brief een vrouw aan: met Mrs, Miss of Ms? En moet er een punt achter die aanspreektitel?
  • 4 schrijftips die je altijd kunt toepassen – 3. Heb je voor jezelf al een beetje een idee waarover je wilt schrijven, noteer dan in tien minuten alle steekwoorden die je kunt verzinnen.

Niets missen en alle praktische tips en nieuws in je mailbox ontvangen? Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief en je ontvangt elke dinsdag nieuws uit het vakgebied!

Reageer op dit artikel