'Hoe verwijs ik naar bedrijven? Met hem of haar?'

'Hoe verwijs ik naar bedrijven? Met hem of haar?'

Hoe moet je verwijzen naar bedrijfsnamen? In dit artikel leggen we uit of je een bedrijf mannelijk of vrouwelijk moet aanspreken, hoe dat geslacht duidelijk wordt en wat je moet doen bij NV's en BV's.

Oorzaak

De oorzaak is eenvoudig: met zij en haar verwijzen klinkt heel netjes en verzorgd, juist doordat je dat in gesproken taal niet snel zou doen. Ook hebben veel mensen het idee dat er een regel bestaat die bepaalt dat organisaties vrouwelijk zijn. Maar zo’n regel heeft nooit bestaan, alleen het woord organisatie zelf is vrouwelijk. Dát iets een bedrijf, een organisatie, een vereniging is, doet er in feite niet toe. Als je naar een bedrijfsnaam verwijst, hangt het juiste verwijswoord maar van één ding af: het woordgeslacht van die naam.

Tip: lees alles over hoe je een zakelijke brief schrijft, van aanhef tot afsluiting.

Geslacht

Nu zie je aan Philips, aan Buiter Kozijnen of aan Green Agrifood niet meteen of het om een mannelijk, vrouwelijk of onzijdig woord gaat. De test: zet er een lidwoord én een voor- of nabepaling bij. Dan kom je bijna altijd uit op het: het bekende Philips, het betrouwbare Buiter Kozijnen of het Green Agrifood van de toekomst. Naar het-woorden verwijs je niet met zij en haar, maar met het en zijn: Philips heeft zijn jaarcijfers bekendgemaakt. Het heeft een klein verlies geleden. Moet Buiter Kozijnen zijn website vernieuwen?

Als je je tekst wat vlotter wilt hebben, hoef je trouwens vaak niet zo precies te verwijzen. Het is vaak helemaal niet zo gek om naar een bedrijf te verwijzen met meervoudige verwijswoorden. Je denkt dan vooral aan ‘de mensen van’: Wij gaan meestal naar Albert Heijn. Hun winkels zijn mooi en ze hebben veel.

Wél mannelijk of vrouwelijk

Er zijn trouwens wel organisatienamen die mannelijk of vrouwelijk zijn. Ze hebben dan een de-woord als kernwoord dat de aard van de organisatie aangeeft; dat kan ook in een afkorting verborgen zitten.

Het is de ANWB en de Consumentenbond omdat bond een mannelijk woord is; de Nierstichting, de TROS, de Vereniging Rembrandt en de NCRV zijn vrouwelijk. In die laatste vier gevallen zijn zij (of ze) en haar dus wél goed: De NCRV stuurt haar leden een attentie omdat ze haar jubileumjaar viert.

BV of NV

Overigens maakt een rechtsvorm zoals bv of nv voor het woordgeslacht ook niet uit. Een jurist zal Philips N.V. misschien vrouwelijk willen noemen vanwege de v van vennootschap, maar dat telt voor het gewone taalgebruik niet.

Lees meer over

Judith Winterkamp

Judith Winterkamp

trainer, auteur

Judith Winterkamp is trainer en coach in zakelijke communicatie (schriftelijk en mondeling). Voor Management Support geeft zij schrijftrainingen als Creatief zakelijk schrijven + Schrijven met flair en Notuleren als een pro. Heb je een (taal)vraag, mail dan naar info@judithwinterkamp.nl.

Zo ga je als notulist beter om met 'ingewikkelde' vergaderingen

Zo ga je als notulist beter om met 'ingewikkelde' vergaderingen

Jargon, te snel sprekende collega's. Soms ontsporen vergaderingen een beetje voor de notulist. Taaltrainer Judith Winterkamp geeft advies.

Notuleren met AI: beter resultaat in minder tijd?

Notuleren met AI: beter resultaat in minder tijd?

Hebben de rotten in het vak nog wel iets aan kunstmatige intelligentie? Volgens trainer Judith Winterkamp kan AI helpen bij het notuleren van...

Taalvraag: Moeten of dienen?

Taalvraag: Moeten of dienen?

Mag je wel oubollige (werk)woorden gebruiken als die minder dwingend en onvriendelijk overkomen? Taaltrainer Judith Winterkamp geeft advies.

8 tips voor een goede zinsbouw

8 tips voor een goede zinsbouw

Hoe zorg je er als assistant voor dat de teksten die je schrijft leesbaar zijn?

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Verpak je boodschap niet in drie lagen pakpapier om rekening te houden met je lezer, schrijft Judith Winterkamp. Neem je lezer serieus en wind er...

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

'Beide' of 'beiden'? En hoe gebruik je 'als' en 'dan'?

'Beide' of 'beiden'? En hoe gebruik je 'als' en 'dan'?

Stoei jij ook zo met voornaamwoorden en voegwoorden die op voorzetsels lijken? Trainer en taalexpert Judith Winterkamp helpt je verder.

Zo voorkom je contaminaties

Zo voorkom je contaminaties

Haal je soms verschillende werkwoorden per ongeluk door elkaar? En snap je niet waarom? Taalcoach Judith Winterkamp geeft advies.