Visualiseer jouw persoonlijk leiderschap met een 'praatplaat'

Visualiseer jouw persoonlijk leiderschap met een 'praatplaat'

Met een zogenoemde praatplaat breng je effectiever informatie over dan met alleen beeld. Leer van Elsbeth van der Hurk hoe je jouw publiek nieuwsgierig maakt naar wat je te vertellen hebt.

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Met beeld kun je jouw boodschap en de essentie van je verhaal effectiever overbrengen dan in een bericht van alleen woorden. Door de combinatie van tekst en eenvoudige symbolen en iconen verwerkt ons brein de informatie makkelijker. De hersenen zijn namelijk grotendeels gericht op visuele prikkels en we verwerken beelden tot 60 duizend keer sneller dan tekst.

Je maakt met jouw beeld (visualisatie) in combinatie met tekst dus meer impact in je communicatie. Daarnaast is beeld universeel, inspireert het, zorgt het voor rust bij de ontvanger én is het ook leuk om naar te kijken.

Wat is een praatplaat?

Een praatplaat maken is een nieuwe manier van communiceren en het mooie is: iedereen kan dit leren. Je hoeft namelijk helemaal niet goed te kunnen tekenen. Met de basistechnieken van het tekenen en de basisiconen kun je eigenlijk alles tekenen. Daarnaast leer je vooral hoe je kernwoorden, die je op je plaat gaat gebruiken, kunt omzetten in beeld.

Hierbij is onze verbeelding onze grootste kracht. Want wat gebeurt er nou precies met een woord als ‘samenwerken’? Wie doen eraan mee? Welke emoties komen erbij kijken? En welke actie? Zo leer je als het ware een woord te ontleden in beelden. Bij het maken van praatplaten leer je ook hoe je op verschillende manieren informatie kunt structureren. Templates kunnen hiervoor een goede basis zijn.

Persoonlijk leiderschap in beeld

In mijn workshop op het Management Support Event ontvang je een template die je kunt gebruiken om jouw persoonlijk leiderschap te visualiseren. Bij persoonlijk leiderschap gaat het vooral om de mens achter de leider, oftewel het persoonlijke deel van jou. Waar gaat jouw hart sneller van kloppen? Wat zijn jouw passies? Wat drijft jou? Waar ben jij goed in? Waarvoor komen mensen naar jou toe als ze je hulp willen?

Belangrijk bij het visualiseren van deze onderdelen is dat je ook voelt welke emoties hierbij horen. Die zijn vaak makkelijker te verbeelden dan alleen 'droge’ woorden. Door dit visueel te maken, krijg je goed inzicht in wie jij bent als mens en collega. We besteden in de workshop ook aandacht aan wat je energie kost en waar je energie van krijgt, de bekende energiegevers en -vreters.

Presentatie praatplaat

Nadat je alle inhoud hebt opgeschreven en verbeeld, heb je een volledige visualisatie van jezelf. Het heet niet voor niets een praatplaat, dus een mondelinge uitleg, een presentatie is belangrijk voor de ontvangende partij. Het grote voordeel van zo werken is dat de ontvangende partij nieuwsgierig is naar wat komen gaat. Ze zien iconen, symbolen en woorden en willen graag weten wat jij daarmee bedoelt. Tekeningen trekken nu eenmaal de aandacht, dat is hoe ons brein is ingericht. Praatplaten leveren vaak mooie gesprekken op. Zo maak je impact!

Tekenen is een vaardigheid die je snel kunt ontwikkelen als je het vaker doet – lezen en schrijven heb je ook niet in één dag geleerd. Oefening baart kunst en het is nog leuk ook! Inspireer anderen door ook op andere momenten visualisaties te gebruiken, zoals tijdens een overleg met collega’s. Pak een stift en ga eens voor de flip-over staan. Begin gewoon klein met wat voor jou past en daag anderen uit om hun beeld-denkbril op te zetten en mee te doen. Have fun!

Zien we jou op 8 november op het Management Support Event in Utrecht?
Stel jouw programma samen en meld je aan!

Al bijna 200 assistants hebben zich ingeschreven. Sommige workshops gaan hard en zijn bijna vol. Wacht dus niet te lang.

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Jarenlang schreef Judith Winterkamp zakelijke teksten waar niets op aan te merken was ... behalve dat ze saai waren! Ze leerde zichzelf te schrijven...

'Met tactische communicatie word je de manager van jouw manager'

'Met tactische communicatie word je de manager van jouw manager'

Tactisch communiceren helpt je verder in je werk én je vergroot er jouw meerwaarde mee. En het is eigenlijk nog heel eenvoudig ook: "Zeg de juiste...

Wat kun je doen als jouw rol en taken onduidelijk zijn?

Wat kun je doen als jouw rol en taken onduidelijk zijn?

Hoe krijg je voor iedereen duidelijk wat jouw verantwoordelijkheden zijn in je organisatie? Een werkdilemma met twee adviezen.

Sollicitatiebrief: in de e-mail of als bijlage?

Sollicitatiebrief: in de e-mail of als bijlage?

Moet de sollicitatiebrief in zijn geheel in de mail worden verstuurd, met de cv als bijlage? Of is het beter om brief en cv beide apart als bijlagen...

5 tips van een coach om onderbrekingen tijdens je werk te verminderen

5 tips van een coach om onderbrekingen tijdens je werk te verminderen

Word je constant gestoord door collega's? Het hoort erbij als ondersteuner, maar je kunt de schade wel beperken. Vijf tips van een coach.