De 5 best gelezen artikelen over spelling en taal

De 5 best gelezen artikelen over spelling en taal

Lezers van Management Support weten de artikelen over spelling en taal goed te vinden. Welke vijf stukken trekken dit jaar de meeste lezers?

1. Wat is juist: ‘Wanneer datum en/of tijdstip u schikken/schikt …’?

Onze Nederlandse taal is prachtig, maar vaak ook erg lastig. Zoals de zin ‘Wanneer datum en/of tijdstip u schikken/schikt'? Management Support geeft het antwoord!

Lees het artikel >>>

aanhalingsteken komma punt citaat

2. Kun je enkel ‘Beste’ gebruiken als aanhef in een mail?

Een lezersvraag aan schrijftrainer Judith Winterkamp: “Als ik een mail stuur aan een groep mensen, kan ik dan ‘beste’ als aanhef gebruiken?”

Lees het artikel >>>

vrouw typt op computer

3. Verleden tijd van ervaren: is dat ‘ervaarde’ of ‘ervoer’?

Taal leeft en is continu aan verandering onderhevig. De vervoeging van sterke werkwoorden is hier een goed voorbeeld van, legt schrijftrainer Judith Winterkamp uit.

Lees het artikel >>>

vrouw met laptop

4. Schrijf je ‘standaard’ los of vast aan het volgende woord?

Nog een lezersvraag: “Ik schrijf het woord ‘standaard’ altijd los van het woord dat erna komt, zoals ‘standaard modelbrieven’. Is dat eigenlijk wel juist?”

Lees het artikel >>>

rafelend touw

5. Overtuigend schrijven? Dit kun je leren van de filosoof Epictetus

Ontdek hoe je overtuigend en in eigentijdse woorden schrijft, en daarmee je lezer blij maakt. Judith Winterkamp legt uit wat je van de filosoof Epictetus kunt leren.

Lees het artikel >>>

epictetus

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Met in- en uitchecken kun je de effectiviteit van vergaderingen vergroten. We vroegen onze lezers hoe zij dit aanpakken in hun organisatie.

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

Je moet een ongemakkelijk onderwerp bespreken met een collega. Moet je je voorbereiden? Hoe voer je het gesprek? Tien tips van Karen Visser.

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Verpak je boodschap niet in drie lagen pakpapier om rekening te houden met je lezer, schrijft Judith Winterkamp. Neem je lezer serieus en wind er...

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

In zakelijke teksten kun je niet duidelijk genoeg zijn, schrijft expert Judith Winterkamp. Maar als je iets gedaan wilt krijgen, moet die...

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Jarenlang schreef Judith Winterkamp zakelijke teksten waar niets op aan te merken was ... behalve dat ze saai waren! Ze leerde zichzelf te schrijven...