'Hoe verwijs ik naar bedrijven? Met hem of haar?'

'Hoe verwijs ik naar bedrijven? Met hem of haar?'

Hoe moet je verwijzen naar bedrijfsnamen? In dit artikel leggen we uit of je een bedrijf mannelijk of vrouwelijk moet aanspreken, hoe dat geslacht duidelijk wordt en wat je moet doen bij NV's en BV's.

Oorzaak

De oorzaak is eenvoudig: met zij en haar verwijzen klinkt heel netjes en verzorgd, juist doordat je dat in gesproken taal niet snel zou doen. Ook hebben veel mensen het idee dat er een regel bestaat die bepaalt dat organisaties vrouwelijk zijn. Maar zo’n regel heeft nooit bestaan, alleen het woord organisatie zelf is vrouwelijk. Dát iets een bedrijf, een organisatie, een vereniging is, doet er in feite niet toe. Als je naar een bedrijfsnaam verwijst, hangt het juiste verwijswoord maar van één ding af: het woordgeslacht van die naam.

Tip: lees alles over hoe je een zakelijke brief schrijft, van aanhef tot afsluiting.

Geslacht

Nu zie je aan Philips, aan Buiter Kozijnen of aan Green Agrifood niet meteen of het om een mannelijk, vrouwelijk of onzijdig woord gaat. De test: zet er een lidwoord én een voor- of nabepaling bij. Dan kom je bijna altijd uit op het: het bekende Philips, het betrouwbare Buiter Kozijnen of het Green Agrifood van de toekomst. Naar het-woorden verwijs je niet met zij en haar, maar met het en zijn: Philips heeft zijn jaarcijfers bekendgemaakt. Het heeft een klein verlies geleden. Moet Buiter Kozijnen zijn website vernieuwen?

Als je je tekst wat vlotter wilt hebben, hoef je trouwens vaak niet zo precies te verwijzen. Het is vaak helemaal niet zo gek om naar een bedrijf te verwijzen met meervoudige verwijswoorden. Je denkt dan vooral aan ‘de mensen van’: Wij gaan meestal naar Albert Heijn. Hun winkels zijn mooi en ze hebben veel.

Wél mannelijk of vrouwelijk

Er zijn trouwens wel organisatienamen die mannelijk of vrouwelijk zijn. Ze hebben dan een de-woord als kernwoord dat de aard van de organisatie aangeeft; dat kan ook in een afkorting verborgen zitten.

Het is de ANWB en de Consumentenbond omdat bond een mannelijk woord is; de Nierstichting, de TROS, de Vereniging Rembrandt en de NCRV zijn vrouwelijk. In die laatste vier gevallen zijn zij (of ze) en haar dus wél goed: De NCRV stuurt haar leden een attentie omdat ze haar jubileumjaar viert.

BV of NV

Overigens maakt een rechtsvorm zoals bv of nv voor het woordgeslacht ook niet uit. Een jurist zal Philips N.V. misschien vrouwelijk willen noemen vanwege de v van vennootschap, maar dat telt voor het gewone taalgebruik niet.

Lees meer over

Judith Winterkamp

Judith Winterkamp

trainer, auteur

Judith Winterkamp is trainer en coach in zakelijke communicatie (schriftelijk en mondeling). Voor Management Support geeft zij schrijftrainingen als Creatief zakelijk schrijven + Schrijven met flair en Notuleren als een pro. Heb je een (taal)vraag, mail dan naar info@judithwinterkamp.nl.

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Met in- en uitchecken kun je de effectiviteit van vergaderingen vergroten. We vroegen onze lezers hoe zij dit aanpakken in hun organisatie.

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

Je moet een ongemakkelijk onderwerp bespreken met een collega. Moet je je voorbereiden? Hoe voer je het gesprek? Tien tips van Karen Visser.

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

In zakelijke teksten kun je niet duidelijk genoeg zijn, schrijft expert Judith Winterkamp. Maar als je iets gedaan wilt krijgen, moet die...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Jarenlang schreef Judith Winterkamp zakelijke teksten waar niets op aan te merken was ... behalve dat ze saai waren! Ze leerde zichzelf te schrijven...

'Met tactische communicatie word je de manager van jouw manager'

'Met tactische communicatie word je de manager van jouw manager'

Tactisch communiceren helpt je verder in je werk én je vergroot er jouw meerwaarde mee. En het is eigenlijk nog heel eenvoudig ook: "Zeg de juiste...

Wat kun je doen als jouw rol en taken onduidelijk zijn?

Wat kun je doen als jouw rol en taken onduidelijk zijn?

Hoe krijg je voor iedereen duidelijk wat jouw verantwoordelijkheden zijn in je organisatie? Een werkdilemma met twee adviezen.