Vijf vergaderirritaties en hoe je ze kunt oplossen

Vijf vergaderirritaties en hoe je ze kunt oplossen

Oeverloos gezwets, mensen die te laat komen, discussies die nergens toe leiden: wat kun je doen tegen de vijf grootste ergernissen tijdens vergaderingen?

7.800 uur, oftewel zo’n 975 werkdagen per mensenleven gaan op aan sparren, klankborden en neuzen dezelfde kant op krijgen. Dat bleek in 2018 uit cijfers van bezorgservice Deliveroo, die de Nederlandse vergadercultuur onderzocht.

In al die vergaderuurtjes is het niet altijd pais en vree. Sterker nog, we ergeren ons dood in vergaderingen. Ze duren te lang, er zijn er te veel en er komt niets uit. Herkenbaar? Doe er wat aan! Zo tackle je bijvoorbeeld de vijf grootste ergernissen tijdens vergaderingen:

1. “Wat een oeverloos gezwets”

“We zitten gewoon te luisteren naar mededelingen.” Met een informerende vergadering is niets mis, maar kondig in de agenda wel duidelijk het doel van de vergadering aan. Is het een infovergadering, vraag je naar advies of wil je beslissingen nemen?

Wat kun je eraan doen?
Maak in je agenda je verwachtingen zo concreet mogelijk. Bijvoorbeeld: lees dit document op voorhand, collega Els licht in 10 minuten toe hoe zij dat in haar team aanpakt.

2. “Sorry dat ik wat later ben”

Te laat komen op een vergadering, of nét op het nippertje. Daar baal je van, zeker als jijzelf altijd op tijd bent. Wist je dat ongeveer 37 procent van de vergaderingen later begint dan gepland, gemiddeld een kwartier? Dus eindigen ze ook een kwartier later, en dat kan nare gevolgen hebben. Ze zorgen voor een slecht humeur bij de deelnemers en hebben een negatief effect op creativiteit en prestaties.

Wat kun je eraan doen?
Helaas is er geen speciale klok tegen te laat komen. Wat werkt dan wel? Het is eigenlijk vrij eenvoudig. Nee, je hoeft hiervoor geen ‘training op tijd komen’ te volgen. Dit is het geheim: focus niet op het op tijd komen, focus op eerder aankomen.

3. “Pfff, er zijn weer geen besluiten genomen”

Vergaderingen die niet leiden tot besluiten en acties zijn zinloos. In feite luister je naar mededelingen die je net zo goed hadden kunnen mailen. Zinloze vergaderingen zijn zonde van je tijd.

Wat kun je eraan doen?
Je zorgt altijd voor verslaglegging, ook als je vergadering maar uit twee of drie personen bestaat. Een vergadering moet goed worden samengevat en leiden tot actiepunten, zodat deelnemers die na afloop kunnen afhandelen. Maak ze daarom SMART:

S = Specifiek
M = Meetbaar
A = Acceptabel
R = Realistisch
T = Tijdgebonden

Stuur de actiepunten ook binnen 24 uur na de vergadering naar de betreffende personen.

4. Gaaaaaaap!

Je raadt het al: te lange meetings zijn een grote ergernis. Voel jij jezelf weleens afhaken in een te lange meeting? Eigenlijk schaam je je hier misschien een beetje voor, maar het is heel menselijk. Onze concentratieboog is namelijk niet langer dan 45 minuten.

Wat kun je eraan doen?
Moet je echt langer dan een uur vergaderen? Las dan korte pauzes in, dat houdt mensen frisser. Maar natuurlijk is het nog beter om lange meetings helemaal te vermijden.

5. Een Bokito in de vergadering

Het type Bokito is op zijn best als hij op de apenrots zit. En daar zit Bokito als hij zelf een onderwerp inbrengt. Dan is hij niet te stoppen en gaat hij maar door met zijn monoloog. Want Bokito wil zijn gelijk krijgen.

Wat kun je eraan doen?
Je kunt hem de mond snoeren met een goede timing. Staan er 10 minuten gepland voor het agendapunt van Bokito? Dan moet hij na 5 minuten stoppen met zijn monoloog, anders is er geen ruimte meer voor discussie.

Wil jij een eind maken aan alle vergaderfrustraties op je werk? Lees dan ons e-book De 7 wetten van het nieuwe vergaderen. Hierin vind je veel tips die je helpen om jouw meetings te verbeteren.

Personal assistant: profiel

Personal assistant: profiel

Personal assistant zijn is een brede, veeleisende functie. Wat wordt er van je verwacht?

Reorganisatie? Dé kans om te laten zien wat je secretariaat waard is

Reorganisatie? Dé kans om te laten zien wat je secretariaat waard is

Hoe sla je je als secretariaat door een reorganisatie? Ontwikkel een visie, toon met cijfers aan wat jullie meerwaarde is, en wees flexibel.

6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

Krijg je als notulist te maken met mensen die te snel praten, of met onderwerpen die je niet volledig begrijpt? Probeer dan de volgende zes tips eens...

Bijeenkomst of vergadering? Maak het écht inspirerend met een event aan het water

Bijeenkomst of vergadering? Maak het écht inspirerend met een event...

De zee, meren, rivieren. Bij veel mensen spreekt het water tot de verbeelding en wordt dit als inspirerend ervaren. Center Parcs Meetings & Events...

Op event-locatie Van der Valk Amersfoort-A1 kun je eigenlijk alles organiseren

Op event-locatie Van der Valk Amersfoort-A1 kun je eigenlijk alles...

Van kleinschalig teamuitje tot meerdaagse conferentie: bij Van der Valk Amersfoort-A1 kan je terecht voor elke bijeenkomst die je wilt organiseren....

Het secretariaat van de Goudse verzekeringen. Vlnr: Janneke Butter, Kelly Sevenhoven, Bianca van de Korput en Janny Littel. Foto: Roel Dijkstra Fotografie / Fred Libochant.

Secretariaat van De Goudse levert maatwerk

Het zelfsturende secretariaat van De Goudse Verzekeringen werkte voor 2020 al heel digitaal. Hoe regelen ze het met elkaar, nu er vooral méér werk is?

3 gouden tips om vergaderingen met je projectteam te leiden

3 gouden tips om vergaderingen met je projectteam te leiden

Waarom is het belangrijk om regelmatig te vergaderen met je projectteam? En hoe leid je deze vergaderingen als jij de projectmanager bent? Expert...

Maak van jouw vergadering een échte zinnenprikkelende beleving

Maak van jouw vergadering een échte zinnenprikkelende beleving

Eten verbindt. Eten inspireert. Eten prikkelt je zintuigen. En nergens ervaar je dat meer dan in de Mauritskazerne. Het is dé ontmoetingsplek voor...