Hoe krijg je écht iets veranderd in je organisatie? Vijf adviezen

Hoe krijg je écht iets veranderd in je organisatie? Vijf adviezen

In veel organisaties is het moeilijk om echte veranderingen tot stand te brengen. Wij vroegen lezers om hun adviezen op dit gebied.

In september interviewden wij Margreet Oostenbrink over haar nieuwe boek Verborgen verbanden, waarin zij beschrijft waarom organisaties zo moeilijk te veranderen zijn, en wat je eraan kunt doen.

Management Support gaf vijf exemplaren van het boek weg, en vroeg deelnemers aan de prijsvraag om hun advies. Hoe pakken zij het aan als zij een verschil willen maken in hun bedrijf?

De redactie vindt de volgende tips het delen waard.

Herken het patroon

"Eén keer is toeval, twee keer is opletten, drie keer is een patroon. Als je een patroon herkent, benoemd dat dan, zodat je iets aan de oorzaak kunt doen."

Verken de systemen

"Vraag eens aan iemand: ‘Wat zou X daarover zeggen?’ Of: ‘Als afdeling A dat doet, wat gaat afdeling B dan doen?’ Daarmee kun je de systemen verkennen en op dat niveau veranderingen doorvoeren."

Lees dit boek

"Ik raad het boek Stop van Marije van den Berg aan. Het leest erg makkelijk weg, in één ruk uit. Het blijkt vooral in complexe organisaties een goed middel om de processen eens met andere ogen te bekijken. De schrijver geeft handvatten om te onderzoeken waarmee je kunt stoppen, in plaats van alleen maar méér en méér. We gaan het inzetten bij de Hogeschool van Amsterdam!"

Vier de overwinningen

"Probeer niet ineens heel grote stappen te maken. Hak de weg naar jouw doel in stukjes en benoem en vier onderweg de overwinningen."

Daag elkaar uit

"In onze organisatie zijn we gegroeid en hebben we veranderingen kunnen doorvoeren omdat we steeds werden uitgedaagd. Door elkaar, maar vooral door onze teamleider. We hebben geleerd om elkaar op zaken te attenderen en zijn daardoor uitgegroeid tot een mooi en professioneel team van managementassistenten!"

Lees ook het interview met Margreet Oostenbrink: ‘Als besluitvorming heel snel gaat, moeten er alarmbellen afgaan’

10 manieren om slimmer om te gaan met vervelende taken

10 manieren om slimmer om te gaan met vervelende taken

We hebben allemaal taken die we liever kwijt dan rijk zijn. Trainer Karen Visser legt uit hoe je deze zo slim mogelijk wegwerkt.

Projectmanagement: ga het conflict aan

Projectmanagement: ga het conflict aan

Projecten gaan gepaard met grote belangen. Als projectassistent moet je het team de goede kant op leiden. En soms: het conflict aangaan.

10 tips voor betere zelfsturing op het secretariaat

10 tips voor betere zelfsturing op het secretariaat

Zelfsturing kun je niet zomaar even invoeren. Werkplektrainer Karen Visser wijst in tien snelle tips op zaken die je op orde moet hebben.

Hybride werken: het uitgangspunt in vijf stappen

Hybride werken: het uitgangspunt in vijf stappen

De basisregels van hybride werken, uitgelegd door innovatiecoach en trainer Marianne Smits.

3 tips om projecten beter te organiseren

3 tips om projecten beter te organiseren

Marie-Louise Anthonissen heeft meer dan twintig jaar ervaring met projectmanagement. Zij geeft drie tips om projecten beter te organiseren.

Organiseer je een evenement? Dit moet in het draaiboek

Organiseer je een evenement? Dit moet in het draaiboek

Eén tot enkele weken voor aanvang van het evenement begin je met het maken van een draaiboek. Dit moet er allemaal in.

Projectassistent: zo vorm je een succesvol team met je projectleider

Projectassistent: zo vorm je een succesvol team met je projectleider

Als projectassistent ben je samen met je projectleider het kleinste team binnen het projectteam. Jullie succes is afhankelijk van de onderlinge...

Projectassistent, waak voor deze drie valkuilen

Projectassistent, waak voor deze drie valkuilen

Projectassistent is een baan met toekomst, het aantal projectassistenten blijft groeien. Pas wel op voor deze valkuilen!