Hoe krijg je écht iets veranderd in je organisatie? Vijf adviezen

Hoe krijg je écht iets veranderd in je organisatie? Vijf adviezen

In veel organisaties is het moeilijk om echte veranderingen tot stand te brengen. Wij vroegen lezers om hun adviezen op dit gebied.

In september interviewden wij Margreet Oostenbrink over haar nieuwe boek Verborgen verbanden, waarin zij beschrijft waarom organisaties zo moeilijk te veranderen zijn, en wat je eraan kunt doen.

Management Support gaf vijf exemplaren van het boek weg, en vroeg deelnemers aan de prijsvraag om hun advies. Hoe pakken zij het aan als zij een verschil willen maken in hun bedrijf?

De redactie vindt de volgende tips het delen waard.

Herken het patroon

"Eén keer is toeval, twee keer is opletten, drie keer is een patroon. Als je een patroon herkent, benoemd dat dan, zodat je iets aan de oorzaak kunt doen."

Verken de systemen

"Vraag eens aan iemand: ‘Wat zou X daarover zeggen?’ Of: ‘Als afdeling A dat doet, wat gaat afdeling B dan doen?’ Daarmee kun je de systemen verkennen en op dat niveau veranderingen doorvoeren."

Lees dit boek

"Ik raad het boek Stop van Marije van den Berg aan. Het leest erg makkelijk weg, in één ruk uit. Het blijkt vooral in complexe organisaties een goed middel om de processen eens met andere ogen te bekijken. De schrijver geeft handvatten om te onderzoeken waarmee je kunt stoppen, in plaats van alleen maar méér en méér. We gaan het inzetten bij de Hogeschool van Amsterdam!"

Vier de overwinningen

"Probeer niet ineens heel grote stappen te maken. Hak de weg naar jouw doel in stukjes en benoem en vier onderweg de overwinningen."

Daag elkaar uit

"In onze organisatie zijn we gegroeid en hebben we veranderingen kunnen doorvoeren omdat we steeds werden uitgedaagd. Door elkaar, maar vooral door onze teamleider. We hebben geleerd om elkaar op zaken te attenderen en zijn daardoor uitgegroeid tot een mooi en professioneel team van managementassistenten!"

Lees ook het interview met Margreet Oostenbrink: ‘Als besluitvorming heel snel gaat, moeten er alarmbellen afgaan’

6 cruciale eisen voor een zelfsturend secretariaat

6 cruciale eisen voor een zelfsturend secretariaat

Een zelfsturend team moet aan deze zes eisen voldoen om optimaal creatief, productief en zelfredzaam te zijn.

Oproep: onderzoek naar focus op het werk

Oproep: onderzoek naar focus op het werk

Focus krijgen én houden in een kantoortuin valt niet mee... Hoe en waardoor word jij afgeleid? Doe mee aan ons korte onderzoek! De resultaten delen...

Zo bewaak je de voortgang van een project

Zo bewaak je de voortgang van een project

Wat kun jij doen in je rol als projectassistent om de voortgang van een project zo soepel mogelijk te laten verlopen? Een stappenplan.

Service level agreement (SLA): werkwijze, voordelen en valkuilen

Service level agreement (SLA): werkwijze, voordelen en valkuilen

De service level agreement (SLA) is een overeenkomst tussen klant en secretariaat. Deze drie experts leggen je uit hoe je ermee werkt.

Wat hoort thuis in een procesbeschrijving?

Wat hoort thuis in een procesbeschrijving?

Met een procesbeschrijving formuleer je duidelijk doelen voor jouw team en kun je samen aan de slag voor de klant. Wat moet er in zo'n beschrijving...

Het secretariaat als superkracht

Het secretariaat als superkracht

Het secretariaat kan je inzetten als superkracht. Drie tips voor assistants van trainer Karen Visser om vraag en aanbod af te stemmen aan de 'klant'.

Fleximatrix; handig hulpmiddel voor een secretariaat

Fleximatrix; handig hulpmiddel voor een secretariaat

Een fleximatrix brengt talenten en taken in kaart en kan het secretariaat helpen om meer initiatief te nemen in een organisatie. Wat is een...

Procesbeschrijving: een stappenplan

Procesbeschrijving: een stappenplan

Hoe stroomlijn je als secretariaat taken, waarbij je de consistentie waarborgt en efficiëntie bevordert? Dat doe je met een procesbeschrijving. Die...