Dit zijn jouw belangrijkste competenties

Dit zijn jouw belangrijkste competenties

Als supportprofessional is jouw vak constant in beweging. Je bent een belangrijke steunpilaar voor jouw organisatie, of je nu officemanager, managementassistent of PA bent. Dit betekent dat je altijd moet kunnen inspelen op belangrijke ontwikkelingen, zodat je in jouw rol effectief én relevant blijft.

Daar horen natuurlijk ook bepaalde competenties en vaardigheden bij. Wat moet je allemaal kunnen om een onmisbare schakel te zijn en te blijven binnen jouw organisatie? Dit zijn de belangrijkste competenties van een supportprofessional, nu én in de toekomst. 

Kerncompetenties van supportprofessional

Ongeacht de veranderingen die we in ons werkveld doormaken, blijft het belangrijk dat je als supportprofessional over een aantal kerncompetenties beschikt. Als supportprofessional werk je intensief samen met je manager: je faciliteert en je adviseert. Je bent communicatief vaardig en hebt gevoel voor verhoudingen. Ook ben je iemand met brede organisatiekennis en krachtig persoonlijk leiderschap. Uiteraard doe je dit alles met een servicegerichte en dienstverlenende houding.  

De manier waarop je organiseert, ondersteunt, communiceert en je klanten bereikt, verandert natuurlijk wel. Bij die ontwikkelingen komen een hoop specifieke taken en rollen kijken, waarin andere competenties een belangrijke rol spelen. We zetten drie van deze competenties op een rijtje.

1. Projectmanagement 

In organisaties wordt steeds meer projectmatig gewerkt, dus je zult in de toekomst (vaker) projecten ondersteunen. Misschien ga je ook zelf wel projecten managen. Als supportprofessional ben jij vaak de verbindende schakel tussen de verschillende collega’s of teams die moeten samenwerken. Het succesvol begeleiden of ondersteunen van projecten valt of staat met jouw organisatorisch vermogen, of dit nu een digitaliseringsproject is binnen je organisatie of bijvoorbeeld het organiseren van een event op locatie. 

Het effectief organiseren van projecten of evenementen vereist van jou niet alleen sterke planningsvaardigheden, zoals efficiënt timemanagement en actuele kennis van moderne projectmanagementtools. Ook het vermogen om jouw plannen en ideeën effectief te communiceren met collega’s blijft belangrijk. Je moet openstaan voor de feedback en perspectieven van anderen, want je kunt een project alleen samen tot een succes brengen als er voldoende draagvlak voor is.  

2. Digitale skills 

De technologieën die moeten helpen om ons werk sneller en efficiënter te kunnen doen, volgen elkaar razendsnel op. Nu artificial intelligence niet meer weg te denken is van de werkvloer, is het ook aan jou om hier je weg in te vinden, zodat je de vruchten ervan kunt plukken. Verder schieten apps die ons helpen plannen, organiseren en op afstand communiceren als wortels uit de grond. Een moderne supportprofessional werkt daarom constant aan haar digitale vaardigheden en blijft op de hoogte van veranderingen in het vak. 

Die nieuwe tools en apps nemen repetitief werk voor je uit handen en maken het makkelijker om bijvoorbeeld te notuleren bij vergaderingen of je werk vanuit thuis te doen. Digitale tools voor supportprofessionals zijn efficiënt, maar creëren ook een afstand in de communicatie naar anderen. Juist voor de supportprofessional is een mooie rol weggelegd om te verbinden en het menselijke aspect niet uit het oog te verliezen. 

3. Persoonlijk leiderschap 

De moderne supportprofessional is meer dan alleen een ondersteuner van anderen. Je maakt het verschil daarom niet met kennis of vaardigheden alleen. Je onderscheidt jezelf van anderen door je houding, hoe je jezelf positioneert, hoe je overkomt en waar je voor staat. Kijk goed naar je eigen talenten, ambities en drijfveren: waarom doe je wat je doet, waar ben je goed in en wat wil je bereiken? Als je je bewust bent van persoonlijk leiderschap en groeistappen in maakt, dan maak je juist dáár het verschil mee. 

Blijf flexibel  

Waar het in de kern op neerkomt, is dat het heel belangrijk is om mee te bewegen met de veranderingen. Stel je flexibel op, bekijk veranderingen met een open mind en blijf je ontwikkelen. Juist in een stroomversnelling betekent stilstand achteruitgang. Investeer tijdig in jouw vaardigheden: overleg met je manager in welke aandachtsgebieden jij wilt investeren en vraag of hier tijd en budget voor vrijgemaakt kan worden. 

Dit artikel wordt gesponsord doorSchoevers Opleidingen.

Neem zelf de regie over projecten dankzij persoonlijk leiderschap 

Neem zelf de regie over projecten dankzij persoonlijk leiderschap

Jouw baan als supportprofessional draait om meer dan alleen kennis en vaardigheden. Het verschil maak je met krachtig persoonlijk leiderschap en...

Deze afbeelding werd gemaakt met behulp van AI. Foto Shutterstock

5 redenen om te werken aan je zichtbaarheid

Hoe kun je jezelf profileren, zonder opschepperig of betweterig over te komen als assistant? Expert Mirjam Hubregtse geeft advies.

'Persoonlijke benadering helpt bij slim en duurzaam reizen' 

'Persoonlijke benadering helpt bij slim en duurzaam reizen'

Een zakenreis boeken is er door het grote aantal boekingskanalen en de toenemende regelgeving voor bedrijven niet bepaald eenvoudiger op geworden....

Slim ontwerpen met Canva

Slim ontwerpen met Canva

Canva is een ontwerpplatform, waar je zonder ervaring onder andere presentaties, visitekaartjes, logo's of posters kunt maken. Handig voor de...

Ontdek De Bonte Wever: de ideale locatie voor congressen en events

Ontdek De Bonte Wever: de ideale locatie voor congressen en events

In het hart van Drenthe, aan de rand van het serene Asserbos, ligt De Bonte Wever. Wat begon als een geliefd sport- en recreatiecentrum, is...

Zo navigeer jij door een project als assistant

Zo navigeer jij door een project als assistant

Met aandacht voor deze acht vaardigheden, groei je volgens trainer Marie-Louise Anthonissen verder in je rol als projectassistent.

Ondersteuners (te) vaak afgeleid

Ondersteuners (te) vaak afgeleid

Meer dan driekwart van assistants zegt te vaak afgeleid te worden tijdens het werk. E-mails blijken de grootste stoorzender te zijn.

'De virtual assistant-community voelt als een warm bad'

'De virtual assistant-community voelt als een warm bad'

Melissa Köhler-van der Hulst gooide na vijftien jaar het roer om en begon als virtual assistant.