Zo vergroot je je adviesvaardigheden: 5 tips

Zo vergroot je je adviesvaardigheden: 5 tips

Als supportprofessional toon jij je meerwaarde door goede, doordachte adviezen te geven aan je manager. Zeker als je je wilt profileren als co-manager is dit een onmisbare vaardigheid. Maar hoe pak je dat precies aan? Met deze vijf tips geef jij betere adviezen.

Wees open en duidelijk

Als supportprofessional ben je meestal niet op je mondje gevallen. Toch kan het zijn dat je het spannend vindt om de rol van adviseur aan te nemen. Merk je dat dit voor jou geldt? Let er dan op dat je je adviezen niet indekt of kleiner maakt, maar dat je echt duidelijk zegt wat je bedoelt. Adviezen die maar half gegeven worden, kunnen immers niet worden gevolgd.

Maak het concreet

We hebben allemaal weleens een vaag advies gehad dat op zich wel goed klonk, maar dat we niet echt konden plaatsen. Wees daarom zo concreet mogelijk in je adviezen. Zeg niet ‘Ik zou minder snel de stekker uit projecten trekken’ maar ‘Ik zou project X nog twee maanden de kans geven’. Hierdoor kan je manager echt wat met je advies.

Laat zien waar je vandaan komt

Mensen nemen je adviezen sneller aan als je ze onderbouwt. Doe dit ook: leg je manager uit waarom je denkt dat een bepaalde keuze de beste keuze is. Zo begrijpt je manager je standpunt beter en is hij of zij eerder overtuigd.

Neem jezelf serieus

Als co-manager ben jij de spin in het web: je weet zo veel over wat er allemaal gebeurt in een organisatie! En daar mag je best achter staan. Natuurlijk heeft je manager weer inzichten die jij niet hebt, maar de adviezen die jij geeft, geef je niet voor niets. Onthoud dat en blijf stevig in je schoenen staan. Je manager is natuurlijk niet verplicht om je adviezen op te volgen. Maar als hij of zij een andere keuze maakt, hoeft dat je niet te weerhouden om volgende keer opnieuw advies te geven.

Oefen je adviesvaardigheden

Hierop aansluitend: oefen je adviesvaardigheden regelmatig. Misschien gaat het je al heel natuurlijk af: in dat geval, perfect! Maar juist als je het moeilijk vindt, is het slim om vaker te adviseren. Je zult zien dat het steeds makkelijker wordt en dat je manager ook met andere ogen naar je gaat kijken. Voor je het weet komt je manager vanzelf naar je toe als hij of zij een vraagstuk heeft.

Blijven ontwikkelen

Wil jij jezelf ontwikkelen en bijblijven in je vak? Bij Schoevers krijg je tijdelijk 10 procent korting op het aanbod in een aantal segmenten. Bijvoorbeeld op de trainingen in het segment Co-management, waarin je aan de slag gaat met je adviesvaardigheden. Ontdek op deze pagina hoe het werkt en schrijf je in.

Dit artikel is gesponsord door Schoevers.

'Persoonlijke benadering helpt bij slim en duurzaam reizen' 

'Persoonlijke benadering helpt bij slim en duurzaam reizen'

Een zakenreis boeken is er door het grote aantal boekingskanalen en de toenemende regelgeving voor bedrijven niet bepaald eenvoudiger op geworden....

Slim ontwerpen met Canva

Slim ontwerpen met Canva

Canva is een ontwerpplatform, waar je zonder ervaring onder andere presentaties, visitekaartjes, logo's of posters kunt maken. Handig voor de...

Fantastische boeken voor de nazomer

Fantastische boeken voor de nazomer

Er rest nog een klein beetje zomer. Ben je op zoek naar een boek om je in te verliezen? Dit zijn de tips van hoofdredacteur Vera Bot en eindredacteur...

Ontdek De Bonte Wever: de ideale locatie voor congressen en events

Ontdek De Bonte Wever: de ideale locatie voor congressen en events

In het hart van Drenthe, aan de rand van het serene Asserbos, ligt De Bonte Wever. Wat begon als een geliefd sport- en recreatiecentrum, is...

Het septembernummer van Management Support Magazine is uit!

Het septembernummer van Management Support Magazine is uit!

De nieuwste editie van Management Support Magazine is vandaag uit en verschijnt bij je op de mat.

Management Support Magazine september 2024

Management Support Magazine september 2024

Over ongemak omarmen, omgaan met een krappe bezetting op het secretariaat, werken met Canva en meer in het nieuwe Management Support Magazine.

Jezelf profileren zonder opscheppen

Jezelf profileren zonder opscheppen

We voelen ons lang niet altijd gezien en gewaardeerd, blijkt uit een rondvraag van Management Support. Hoogste tijd om jezelf meer in the picture te...

Ondersteuners (te) vaak afgeleid

Ondersteuners (te) vaak afgeleid

Meer dan driekwart van assistants zegt te vaak afgeleid te worden tijdens het werk. E-mails blijken de grootste stoorzender te zijn.