‘Hoe verwijs ik naar bedrijven? Met hem of haar?’

Hoe moet je verwijzen naar bedrijfsnamen? In dit artikel leggen we uit of je een bedrijf mannelijk of vrouwelijk moet aanspreken, hoe dat geslacht duidelijk wordt en wat je moet doen bij NV's en BV's.

Oorzaak

De oorzaak is eenvoudig: met zij en haar verwijzen klinkt heel netjes en verzorgd, juist doordat je dat in gesproken taal niet snel zou doen. Ook hebben veel mensen het idee dat er een regel bestaat die bepaalt dat organisaties vrouwelijk zijn. Maar zo’n regel heeft nooit bestaan, alleen het woord organisatie zelf is vrouwelijk. Dát iets een bedrijf, een organisatie, een vereniging is, doet er in feite niet toe. Als je naar een bedrijfsnaam verwijst, hangt het juiste verwijswoord maar van één ding af: het woordgeslacht van die naam.

Tip: lees alles over hoe je een zakelijke brief schrijft, van aanhef tot afsluiting.

Geslacht

Nu zie je aan Philips, aan Buiter Kozijnen of aan Green Agrifood niet meteen of het om een mannelijk, vrouwelijk of onzijdig woord gaat. De test: zet er een lidwoord én een voor- of nabepaling bij. Dan kom je bijna altijd uit op het: het bekende Philips, het betrouwbare Buiter Kozijnen of het Green Agrifood van de toekomst. Naar het-woorden verwijs je niet met zij en haar, maar met het en zijn: Philips heeft zijn jaarcijfers bekendgemaakt. Het heeft een klein verlies geleden. Moet Buiter Kozijnen zijn website vernieuwen?

Als je je tekst wat vlotter wilt hebben, hoef je trouwens vaak niet zo precies te verwijzen. Het is vaak helemaal niet zo gek om naar een bedrijf te verwijzen met meervoudige verwijswoorden. Je denkt dan vooral aan ‘de mensen van’: Wij gaan meestal naar Albert Heijn. Hun winkels zijn mooi en ze hebben veel.

Wél mannelijk of vrouwelijk

Er zijn trouwens wel organisatienamen die mannelijk of vrouwelijk zijn. Ze hebben dan een de-woord als kernwoord dat de aard van de organisatie aangeeft; dat kan ook in een afkorting verborgen zitten.

Het is de ANWB en de Consumentenbond omdat bond een mannelijk woord is; de Nierstichting, de TROS, de Vereniging Rembrandt en de NCRV zijn vrouwelijk. In die laatste vier gevallen zijn zij (of ze) en haar dus wél goed: De NCRV stuurt haar leden een attentie omdat ze haar jubileumjaar viert.

BV of NV

Overigens maakt een rechtsvorm zoals bv of nv voor het woordgeslacht ook niet uit. Een jurist zal Philips N.V. misschien vrouwelijk willen noemen vanwege de v van vennootschap, maar dat telt voor het gewone taalgebruik niet.