Schrijf jij foutloos? 52% zegt zelf van wel

Schrijf jij foutloos? 52% zegt zelf van wel

Driekwart twijfelt aan competenties van personen die schrijffouten maken. Hoeveel mensen vinden dat ze foutloos schrijven?

Veelgemaakte fouten

72 procent van de hoogopgeleide Nederlanders ziet op het werk vaak tot regelmatig spelfouten voorbijkomen. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van taalinstituut Taal in het Bedrijf. De grote meerderheid van deze fouten (63 procent) zit in het verkeerd gebruiken van d’s en t’s in werkwoordsvormen.

Nederlanders storen zich het meest aan fouten in zakelijke teksten als e-mails, plannen en verslagen (35 procent). Spelfouten in kranten of magazines (24 procent) en fouten in cv’s en sollicitatiebrieven (15 procent) staan op de tweede en derde plaats.

Foutloos?

De meerderheid van hoogopgeleide Nederlanders is tevreden over de eigen beheersing van de Nederlandse taal. Meer dan de helft (52 procent) zegt foutloos te schrijven. Over de mensen in hun werkomgeving zijn zij een stuk minder positief. Slechts 13 procent van de ondervraagden komt geen fouten tegen in teksten van collega’s en zakenpartners. 74 procent twijfelt over het aangaan van een zakelijke relatie met iemand die schrijffouten maakt in het Nederlands.

Reden: onverschilligheid

Over de reden dat Nederlanders veel spelfouten maken, zijn de meningen verdeeld. Veel hoogopgeleiden denken dat het mensen simpelweg niet uitmaakt dat ze fouten maken (47 procent). Andere Nederlanders zien de complexiteit van de Nederlandse taal, de slechte kwaliteit van het onderwijs, regelmatige veranderingen in spelling en grammatica en de invloed van straattaal en slang als belangrijkste redenen.

Verantwoordelijkheid bij de werkgever

Over één ding zijn de meeste hoogopgeleide Nederlanders het wel eens: 82 procent vindt dat inwoners van ons land de eigen taal beter moeten leren, en een opvallend groot deel hiervan (73 procent) vindt dat de werkgever een cursus moet aanbieden om de kwaliteit van geschreven teksten binnen het bedrijf te verbeteren. 29 procent vindt zelfs dat deze cursus verplicht moet zijn. Daarnaast is 21 procent van mening dat een taaltoets moet worden opgenomen als een vast onderdeel van het sollicitatieproces.

Onderdeel van de collectie

Spelling en grammatica

Hier vind je alles over spelling en grammatica, taaltips en advies.

Goede teksten schrijven met AI blijft mensenwerk

Goede teksten schrijven met AI blijft mensenwerk

Schrijven gaat niet vanzelf. Ook niet met een AI-tool als ChatGPT. Daar weet Judith Winterkamp alles van.

6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

6 tips voor de notulist die het even niet meer kan volgen

Krijg je als notulist te maken met mensen die te snel praten, of met onderwerpen die je niet volledig begrijpt? Probeer dan de volgende zes tips eens...

De kunst van actief luisteren: niet verdedigen, maar verbinden

De kunst van actief luisteren: niet verdedigen, maar verbinden

Als je de ander het gevoel wilt geven dat hij gehoord wordt, moet je loslaten wat er in jezelf speelt. Psycholoog Gerda Bos legt uit hoe je dat doet.

Voorkom onduidelijke taal: schrap deze verboden woorden

Voorkom onduidelijke taal: schrap deze verboden woorden

Waarom zijn mensen zo bang om duidelijke taal te gebruiken? Trainer Judith Winterkamp zou deze woorden het liefst verbieden.

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Hoe check je in of uit bij vergaderingen? Tips van onze lezers

Met in- en uitchecken kun je de effectiviteit van vergaderingen vergroten. We vroegen onze lezers hoe zij dit aanpakken in hun organisatie.

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

10 tips om ongemakkelijke onderwerpen bespreekbaar te maken

Je moet een ongemakkelijk onderwerp bespreken met een collega. Moet je je voorbereiden? Hoe voer je het gesprek? Tien tips van Karen Visser.

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Neem de lezer van je e-mail serieus, begin met het slechte nieuws

Verpak je boodschap niet in drie lagen pakpapier om rekening te houden met je lezer, schrijft Judith Winterkamp. Neem je lezer serieus en wind er...

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

Hoe schrijf je een duidelijke e-mail zonder dwingend te zijn?

In zakelijke teksten kun je niet duidelijk genoeg zijn, schrijft expert Judith Winterkamp. Maar als je iets gedaan wilt krijgen, moet die...