Vergroot je veerkracht in deze vijf stappen

Vergroot je veerkracht in deze vijf stappen

Veerkracht is een van de 'agile attitudes' die je nodig hebt om wendbaar te kunnen werken. Volg dit vijfstappenplan om jouw veerkracht te vergroten.

“We moeten voortdurend veranderen, agile zijn, onze processen aanpassen, dat kan niet meer anders", aldus psycholoog Jocelyn Rebbens, die als consultant en coach organisaties en hun medewerkers leert om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. “De hakken in het zand zetten en tegen alle nieuwe dingen nee zeggen is er niet meer bij, dan sta je echt aan de kant over een paar jaar.”

Om wendbaar te kunnen werken, heb je vijf zogenoemde 'agile attitudes' nodig: mentale flexibiliteit, verbindingsvermogen, kunnen omgaan met onzekerheid, kunnen veranderen, én veerkracht. Om jezelf op dat laatste punt te verbeteren, kun je het volgende vijfstappenplan volgen:

1. Storytelling
Je gaat anders kijken door een verhaal opnieuw onder woorden te brengen. Neem een moment uit je leven waar je steeds opnieuw een verhaal over vertelt dat je bang maakt of verdrietig. Probeer een nieuwe versie te schrijven met een positievere interpretatie. Onderken hoe je je voelt in dat proces.

Lees ook: Voor alle stille helden; ontdek de storyteller in jezelf

2. Doeloefening
Het hebben van een doel is een belangrijk aspect om veerkrachtig te kunnen zijn. Reflecteer op jezelf met open vragen: wanneer leef je het meest; wat betekent succes voor jou; hoe zou je je kwaliteiten inzetten als je vanuit je ziel koos; wat kun je doen om vandaag een verschil te maken voor iemand; wat is je motto in 140 karakters; waar zou je nee tegen zeggen als je een zinvol bestaan vooropzet?

3. Gaveninventarisatie
Het identificeren en inzetten van je eigen vermogen en kwaliteiten verhoogt je veerkracht. Breng je individuele talenten in kaart, ook die buiten je werk, en beschrijf hoe je daar verschil mee maakt. Vraag collega’s of iemand die je goed kent je vijf grootste kwaliteiten te omschrijven, op papier, dus niet persoonlijk.

4. Dagboek van dankbaarheid
Mensen die dagboeken van dankbaarheid bijhouden, voelen zich wezenlijk beter, heeft onderzoek aangetoond. Schrijf in je dagboek dagelijks drie tot vijf kleine en grote dingen waar je dankbaar voor bent. Schrijf een brief aan iemand die veel voor je betekent. Of vertel mensen op je werk wat je in ze waardeert.

5. Zoek de lol op
Lachen heeft een enorm effect op je veerkracht. Neem aan het eind van de dag tien minuten om de drie grappigste dingen die je hebt meegemaakt, gezien of gehoord op te schrijven en zet erbij hoe je je voelde. Zelfspot telt ook. Was je dag niet leuk, zoek online grappige filmpjes en anekdotes.

Meer leren?

Voor Management Support verzorgt Jocelyn Rebbens de tweedaagse training ‘Positieve praktische psychologie’.

Onderdeel van de collectie

Werken aan jezelf

Werk maakt waarschijnlijk een aanzienlijk deel uit van je leven. Wel zo fijn dus als dat werk plezierig is en je productief kunt zijn in een prettige werkomgeving. Deels heb je dat zelf in de hand. Zorg goed voor jezelf (en je omgeving), train je veerkracht en blijf optimistisch. Ook wanneer er (soms) gevoelens van eenzaamheid ontstaan.

NLP helpt als je soms bot reageert: 'Ineens zag ik hoe mijn gedrag overkwam'

NLP helpt als je soms bot reageert: 'Ineens zag ik hoe mijn gedrag...

Met NLP leerden managementondersteuners Ivett en Manon om anderen beter te begrijpen. 'Ik kan nu beter met lastige situaties omgaan.'

Beter samenwerken, juist door wrijving en conflict!

Beter samenwerken, juist door wrijving en conflict!

Hoe kom je verder in lastige werksituaties? Probeer conflicten niet meer te zien als belemmeringen maar als kansen, adviseert coach Isabelle Coppens.

Leer zien wanneer perfectie nodig of juist overbodig is

Leer zien wanneer perfectie nodig of juist overbodig is

Ben jij een perfectionist? Dan zit je jezelf vaak in de weg, ziet onze trainer Sanne Smid. Vergeet perfectionisme, is haar boodschap, en omarm...

Drie tips bij een conflict met een collega

Drie tips bij een conflict met een collega

Conflicten op de werkvloer zijn vervelend. Dit zijn drie handige tips van communicatiecoach Amy Gallo om ze op te lossen.

Kan ik dat nog wel zeggen?

Kan ik dat nog wel zeggen?

Wat vroeger misschien nog wel gezegd kon worden, is tegenwoordig not done. En we willen niemand kwetsen, maar hoe weet je welke woorden je kunt...

Zuurstofmasker voor de overbelaste assistant

Zuurstofmasker voor de overbelaste assistant

Weet jij eigenlijk wel waar je eigen grenzen liggen? En waarom je soms uitglijdt en in je valkuil schiet? Dit is de eerste aflevering van de serie...

Grijp in bij deze signalen van een burn-out

Grijp in bij deze signalen van een burn-out

Burn-out wordt veroorzaakt door een zeer langdurige blootstelling aan te hoge stress. Het kan jaren duren voordat iemand daadwerkelijk ziek wordt.

Ruim 1 op 10 werknemers ervaart discriminatie op werk

Ruim 1 op 10 werknemers ervaart discriminatie op werk

Meer dan een op de tien werknemers voelde zich vorig jaar gediscrimineerd op het werk.