Ontdek de voordelen en valkuilen van jouw managementstijl

Wat voor manager ben jij? Over welke vaardigheden beschik je van nature en waar valt er nog wat te winnen? Door inzicht te krijgen in jouw persoonlijke stijl van managen, ontdek je welke positieve eigenschappen je bezit en op welke valkuilen je moet letten.

De ene manager is de andere niet. Logisch ook, want je hebt te maken met verschillende bedrijven, verschillende bedrijfsvoeringen en verschillende mensen. Wil je meer inzicht krijgen in jouw stijl van leidinggeven en zien of deze ook aansluit bij je organisatie? Meer weten over een rol die jou van nature niet ligt? Of ontdekken hoe je valkuilen van een bepaalde rol vermijdt? In het Managerontwikkelmodel van ISBW worden de vier verschillende rollen van managers onder de loep genomen. Dit zijn de vier rollen op een rijtje:

Manager als leider

Als je medewerkers kunt enthousiasmeren en ze makkelijk betrekt bij je plannen dan positioneer jij jezelf als een echte leider. Je stelt mensen gerust en draagt makkelijk ideeën over. Je loopt voorop en jouw kracht licht voornamelijk in het inspireren van anderen zodat zij het beste uit zichzelf halen. Enkele valkuilen van deze rol kunnen zijn:

  • Je enthousiasme kan soms onrealistisch overkomen.
  • Door te snel handelen is er geen ruimte voor inbreng van anderen.
  • Je kunt op momenten manipulatief overkomen.
  • Het snelle anticiperen op risico’s en het volgen van je intuïtie kunnen ervoor zorgen dat je impulsief handelt.

Manager als organisator

Als je problemen op de werkvloer feitelijk en met logica aanvliegt, ben jij als manager een echte organisator. In deze rol ga je aan de slag met werkzaamheden die daadwerkelijk genoeg praktische waarde bieden. Maar je gaat ook zorgvuldig om met collega’s en diept bestaande ideeën uit om deze nog beter te maken. De valkuilen waar je op moet letten in deze rol, zijn:

  • Je kunt zakelijk en koel overkomen.
  • Omdat je grondig en nauwkeurig te werk gaat, kan het werktempo aanzienlijk lager liggen dan in de andere managementrollen.
  • Medewerkers kunnen je zien als ‘besluiteloos’.
  • De regels waar jij je goed bij voelt, kunnen als bedrukkend worden ervaren door je personeel.

Je bent effectief doordat je de nadruk legt op resultaat

Manager als ondernemer

Resultaatgerichtheid, verantwoordelijkheidsgevoel en snel handelen zijn de primaire taken van de ondernemersrol. Je bent effectief doordat je de nadruk legt op resultaat. Maar je draait je hand ook niet om voor uitdagende klussen. Je valkuilen in de ondernemersrol kunnen zijn:

  • Door te veel nadruk op de resultaten te leggen, maak je geen tijd vrij om te luisteren.
  • Je controlebehoefte kan te groot worden.
  • Je hebt doorgaans weinig geduld en begrip voor andermans ideeën. Ook vind je het lastig om met bezwaren of kritiek om te gaan.

Manager als coach

In de coachrol is jouw inlevingsvermogen leidend. Hiermee help jij je medewerkers op weg en ondersteun je ze waar nodig. Omdat je regelmatig complimenteert en toegewijd bent aan je team, creëer je een vertrouwelijke werkomgeving. Hierdoor voelt je personeel zich veilig. Valkuilen van de coachrol kunnen zijn:

  • Je kunt te toegeeflijk worden.
  • Je legt de nadruk op relaties, waardoor de taakgerichtheid een stuk lager is dan bij de andere rollen.
  • Doordat je personeel voornamelijk steunt en helpt, kan het overkomen alsof je dezelfde mening deelt, terwijl dit niet altijd het geval hoeft te zijn.

Dit artikel is gesponsord door ISBW