Een leider voor iedere werknemer: zo speel je hierop in

Een leider voor iedere werknemer: zo speel je hierop in

Leiderschap is een aan te leren vaardigheid die belangrijk is om als manager je team op een efficiënte manier te leiden. Er zijn wat dat betreft verschillende leiderschapsstijlen die daarop inspelen. De manier van het managen van een team heeft namelijk invloed op de wijze waarop werknemers functioneren. Het hangt onder meer van je team en van de individuen af welke manier van leidinggeven daar het beste bij past.

Nieuwe en onervaren werknemers aansturen

Nieuwe medewerkers of onervaren medewerkers hebben doorgaans meer sturing nodig. Het is dan belangrijk om deze groep sturing te bieden. Dat betekent onder meer dat je voorziet in duidelijke instructies voor de uit te voeren werkzaamheden. Bovendien laat je weten wat je van hen qua resultaat verwacht. Duidelijke sturing geeft nieuwe en onervaren werknemers een concreet handvat, waarbij de instructies eenvoudig zijn op te volgen.

Sturen en begeleiden bij gebrek aan kennis en ervaring

Het is afhankelijk van de ervaring en kennis of er meer dan alleen sturend leiderschap nodig is. Daarom is het ook mogelijk om sturend leiderschap te combineren met een begeleidende rol. Dat komt van pas om werknemers bijvoorbeeld vanaf scratch helemaal op te leiden met als doel dat de werkzaamheden later geheel zelfstandig zijn uit te voeren. Uiteraard is het hierbij mogelijk om de werknemers er meer bij te betrekken door hen suggesties te laten doen.

Beperkte sturing om zelfvertrouwen te vergroten

Het komt voor dat leiderschapsstijlen door elkaar heen lopen en elkaar overlappen en aanvullen. Bijvoorbeeld door, als werknemers zijn opgeleid en ingewerkt, een meer ondersteunende rol aan te nemen. Daarmee geef je werknemers meer zelfvertrouwen, want je draagt de verantwoordelijkheid van een taak over. Daarbij is ondersteuning wel belangrijk, maar blijft het sturende aspect meer op de achtergrond.

Werknemers invulling laten geven aan de uitvoering

Het kan zijn dat er lange tijd in een organisatie geen directe verantwoordelijkheid bij werknemers is neergelegd. In dat geval is de kans groot dat het gevoel van betrokkenheid bij de organisatie maar heel beperkt is. Om daar verandering in aan te brengen, is het mogelijk om werknemers zelf invulling te laten geven aan de uitvoering. Dat kan bijvoorbeeld door het doel vast te stellen zonder raamwerk of door globaal aan te geven wat de taak is. De vrijheid en verantwoordelijkheid die je daarmee aan werknemers geeft, vergroot het gevoel van betrokkenheid bij de organisatie. Bovendien stijgt daarmee ook het zelfvertrouwen.

Loslaten en alle vertrouwen geven

Er zijn werknemers die de kennis en ervaring hebben om naar eigen inzicht taken uit te voeren. Er is dan haast geen sturing, maar ook weinig ondersteuning nodig. In een dergelijke situatie werkt een delegerende leiderschapsstijl perfect. Het is dan een kwestie van loslaten en alle vertrouwen aan de werknemer geven. In aanvulling daarop zijn de werknemers dan ook in staat om besluiten te nemen of problemen die zich voordoen op te lossen. Dat neemt overigens niet weg dat de eindverantwoordelijkheid bij de delegerende leiderschapsstijl natuurlijk altijd bij de leidinggevende blijft liggen.

Dit artikel is gesponsord door Nationale-Nederlanden.

'Mijn kwetsbaarheid is mijn superkracht'

'Mijn kwetsbaarheid is mijn superkracht'

Welke directie-assistent is nou geen duizendpoot? Toch, voor Cheyenne van Kessel geldt dat in het kwadraat. Want de ondersteuner bij chocolademerk...

Op zoek naar de ideale locatie voor een zakelijk evenement?

Op zoek naar de ideale locatie voor een zakelijk evenement?

In het hart van Drenthe, aan de rand van het serene Asserbos, ligt De Bonte Wever. Wat begon als een geliefd sport- en recreatiecentrum, is...

'Persoonlijke benadering helpt bij slim en duurzaam reizen' 

'Persoonlijke benadering helpt bij slim en duurzaam reizen'

Een zakenreis boeken is er door het grote aantal boekingskanalen en de toenemende regelgeving voor bedrijven niet bepaald eenvoudiger op geworden....

Ik voel me niet gehoord! Ken je dat gevoel?

Ik voel me niet gehoord! Ken je dat gevoel?

Gehoord worden in een gesprek is een belangrijke component van goede communicatie. Hoe zorg je ervoor dat niet alleen jij, maar ook de ander het...

Bijeenkomst of vergadering? Maak het écht inspirerend met een event aan het water

Bijeenkomst of vergadering? Maak het écht inspirerend met een event...

De zee, meren, rivieren. Bij veel mensen spreekt het water tot de verbeelding en wordt dit als inspirerend ervaren. Center Parcs Meetings & Events...

Maak de werkvloer mentaal gezond met deze nieuwe leidraad

Maak de werkvloer mentaal gezond met deze nieuwe leidraad

Een goede mentale gezondheid van werknemers begint met het creëren van een ondersteunende werkomgeving. Maar hoe doe je dat? Deze leidraad van...

10 tips om als officemanager je hr-rol te vervullen

10 tips om als officemanager je hr-rol te vervullen

Wat moet je als officemanager allemaal kunnen op P&O-gebied? Trainer Karen Visser geeft advies.

Op event-locatie Van der Valk Amersfoort-A1 kun je eigenlijk alles organiseren

Op event-locatie Van der Valk Amersfoort-A1 kun je eigenlijk alles...

Van kleinschalig teamuitje tot meerdaagse conferentie: bij Van der Valk Amersfoort-A1 kan je terecht voor elke bijeenkomst die je wilt organiseren....