In 5 stappen productiever werken én meer werkplezier

In 5 stappen productiever werken én meer werkplezier

Overwerken, stress en spanningen op de werkvloer. Productiviteit en werkplezier gaan niet altijd hand in hand. Wel als je deze tips van werk-privébalans-coach Soraya Koendjbiharie volgt.

Als managementassistent ben je een echte ontzorger. De manager kan met een gerust hart op vakantie en jij zorgt dat alles soepel verloopt. Maar hoe blijf je ervoor zorgen dat het werk voor jou soepel verloopt? Dat je niet alleen effectief en productief bent, maar ook plezier hebt in je werk?

Ontdek hoe managementassistenten in vijf eenvoudige stappen hun gebruiksaanwijzing kunnen samenstellen om deze ideale mix van werkgeluk en - succes te bereiken.

Stap 1: Organiseer taken en prioriteiten

Een goede managementassistent weet als geen ander hoe belangrijk het is om taken te organiseren en prioriteiten te stellen. Begin elke dag met het maken van een to-do-lijst, waarbij je de meest urgente en belangrijke taken bovenaan plaatst. Houd rekening met deadlines en zorg ervoor dat je realistische tijdframes toekent aan elk item op je lijst. Zo behoud je het overzicht en voorkom je dat je overweldigd raakt.

Stap 2: Maak gebruik van tech & tools

Maak het jezelf gemakkelijk. Vuistregel: moet je de handeling meer dan twee keer uitvoeren? Automatiseer dan waar mogelijk en maak er een efficiënt en effectief werkproces van. Zet plan-, agenda- en projectmanagementtools in. Met gratis versies kom je soms al een heel eind. Door de juiste tools te gebruiken, bespaar je tijd en minimaliseer je fouten.

Stap 3: Investeer in jezelf

Om productief en effectief te zijn, is het belangrijk om te blijven leren en je vaardigheden uit te breiden. Maak op regelmatige basis tijd voor trainingen en plan het in. Ook wanneer je denkt dat je er juist geen tijd voor hebt. Door te investeren in je eigen ontwikkeling, blijf je niet alleen relevant, maar vergroot je ook je zelfvertrouwen en voldoening in je werk.

Stap 4: Stel grenzen en bewaak je welzijn

Het is verleidelijk om altijd beschikbaar te zijn en overuren te maken, maar dit kan op de lange termijn leiden tot burn-out en verminderde productiviteit. Iedereen zegt wel eens ‘overuren maken hoort erbij’ of ‘een burn-out overkomt mij echt niet’. Maar dat zijn juist de mensen die hun welzijn niet bewaken.

Stel gezonde grenzen voor jezelf en communiceer deze duidelijk naar je collega’s en leidinggevenden. Zorg voor voldoende rust, ontspanning en tijd voor jezelf buiten werktijden. Plan deze dan ook in.

Stap 5: vier successen

Managementassistenten spelen vaak een cruciale rol bij het behalen van successen binnen het bedrijf en de manager. Sta stil bij je prestaties en vier de successen, zowel individueel als met het team. Het verhoogt je zelfwaardering.

Het vieren van successen helpt ons om vooruitgang te erkennen, zelfs als we nog niet alle doelen hebben bereikt. Een positieve werkcultuur draagt bij aan je werkplezier en motiveert je om continu te blijven streven naar verbetering.

Vat je doelen samen

Overzicht en voorbereiding geeft rust. Werk deze vijf stappen voor jezelf uit, en voilá, je hebt je gebruiksaanwijzing voor een productieve en plezierige werkdag. Ook als je het net iets te druk hebt, is het juist belangrijk dat je weer overzicht hebt en daarmee rust creëert.

Pro tip: vat jouw 5 punten in een (digitale) post-it samen en hang ‘m zichtbaar op. Zo heb je elke dag een reminder.

Een gebruiksaanwijzing

Als managementassistent ben je de spil van het bedrijf, en door effectief en productief te werken, lever je een onmisbare waarde aan je organisatie. Maar vergeet niet dat werkplezier en welzijn even belangrijk zijn.

Door je gebruiksaanwijzing zorgvuldig samen te stellen met georganiseerde taken, slim gebruik van technologie, samenwerking, zelfontwikkeling en het bewaken van je grenzen, creëer je de perfecte mix voor een bevredigende en succesvolle carrière als managementassistent.

Dit artikel werd geschreven door Soraya Koendjbiharie.

Soraya Koendjbiharie. Foto: Waldo Koendjbiharie
Soraya Koendjbiharie. Foto: Waldo Koendjbiharie

Soraya Koendjbiharie is een veelzijdige ondernemer die anderen helpt om meer uit het leven te halen. Als werk-privé-balans coach zorgt ze voor productiviteit en ruimte voor belangrijke zaken buiten werk. Daarnaast verbetert ze communicatieprocessen bij overheidsorganisaties. Haar expertise omvat coachingstrajecten, timemanagement trainingen en communicatie-roadmaps.

Haar vrije tijd besteedt ze graag in Griekenland. Benieuwd hoe zij werk en zeven keer per jaar naar Griekenland combineert? Luister dan haar podcast Vrij & Succesvol leven. Meer weten over productiviteit? Bekijk ook Soraya’s website.

Onderdeel van de collectie

Werken aan jezelf

Een plezierige en productieve werkdag hangt van meerdere factoren af. Inzicht in jezelf en jouw voorkeuren wat betreft communicatie en samenwerking én in die van collega's maakt een groot verschil. Hoe ga je bijvoorbeeld om met hoogsensitiviteit (bij jezelf of de ander)? Heb je neiging tot perfectionisme? Hier vind je artikelen met inzichten uit de psychologie praktische tips over plezier en zelfzorg.

Omarm groei en word jezelf

Omarm groei en word jezelf

Jezelf ten diepste leren kennen vraagt tijd en aandacht. En geeft ongemak, schrijft psycholoog en trainer Gerda Bos. Toch is het de manier om te...

Het 'snoepreisje' draait tegenwoordig om inspiratie en goede content

Het 'snoepreisje' draait tegenwoordig om inspiratie en goede content

Aan de term incentivereis kleven soms wat negatieve associaties. Een groepsreis in de zakelijke markt wordt weleens gezien als 'snoepreisje'. Maar...

Heb jij last van eenzaamheid? Drie tips om je te helpen

Heb jij last van eenzaamheid? Drie tips om je te helpen

Eenzaam? Waarschijnlijk mis je verbinding met de wereld om je heen. Met deze tips herstel je dat en buig je die eenzaamheid om.

Eenzaamheid is heel normaal

Eenzaamheid is heel normaal

Eenzaamheid is een signaal dat we wat afstand tussen onszelf en de wereld ervaren. Hoe vervelend het ook kan voelen, is het wel een nuttig signaal,...

Burn-out? Doe aan intervallen en weer opstaan

Burn-out? Doe aan intervallen en weer opstaan

Dit is de tip van neurobioloog Brankele Frank om uit een (bijna) burn-out te komen.

Zo style je de panterprint op kantoor

Zo style je de panterprint op kantoor

Bij de panterprint is de grens tussen classy en trashy dun. Maar met deze tips van imagostylist Berna de Jong tover je dit motief om tot een...

Zo vat je die burn-out bij de horens

Zo vat je die burn-out bij de horens

Een burn-out heeft veel gevolgen, zoals moeite met organiseren of plannen. Zaken die belangrijk zijn voor de assistant. Ervaringsdeskundige Brankele...

12 belemmerende overtuigingen - en hoe je ze ombuigt

12 belemmerende overtuigingen - en hoe je ze ombuigt

Dit zijn twaalf irrationele en belemmerende overtuigingen én hoe jij ze kunt omvormen tot helpende gedachten of overtuigingen.