Waarom een secretariaat op een brandweerkazerne lijkt

Waarom een secretariaat op een brandweerkazerne lijkt

Ik greep de uitnodiging om eens langs te komen in een brandweerkazerne met beide handen aan...

Voor mijn jongste zoon natuurlijk. Hij is negen jaar, heeft een verstandelijke beperking en is dolenthousiast als hij voertuigen ziet, zeker als ze groot en rood zijn en ongelooflijk veel herrie maken. (Ook grasmaaiers, vuilniswagens, ambulances en tractors zijn favoriet.) We mochten in alle brandweerwagens klimmen en zelfs even op de ladderwagen, op 20 meter hoogte. Hij vond het allemaal fantastisch – en ik ook. Wat me opviel was hoe vriendelijk het team brandweerlieden was. Er sprak een onnadrukkelijke maar vanzelfsprekende kameraadschap en rust uit hun houding. Dit zijn de mensen op wie je kunt bouwen dacht ik, aan wie je je leven kan toevertrouwen. Mensen die je uit de brand helpen, een geolied team dat op elkaar vertrouwt en precies weet wat het moet doen, in rust, en ook als het alarm gaat.  

Nu kan het op een secretariaat razenddruk zijn - hopelijk met minder adrenaline en minder kans op letsel als bij de brandweer - maar ook daar wil je een geolied team zijn dat elkaar kent, dat elkaars expertise weet, dat op elkaar bouwt. 

Wat me opviel aan de verhalen in de decembereditie van Management Support Magazine is de warmte die zowel onze geïnterviewden als de auteurs en columnisten uitstralen in hun verhalen over hun werk. Jeroen Busscher beschrijft geestig zijn werkrelatie met assistent Dominique, en onder de humor en de plagerij zit zijn waardering (en bewondering?) over het ontzorgen en vooruitdenken dat zij doet. Evelien Keeskamp in onze rubriek Podium leeft op van het begeleiden en coachen van studenten. Directiesecretaresse Yvette Nikolic vertelt in het Kantelpunt hoe zij zich openstelde en daardoor een goede vertrouwensband heeft met haar directeur. Vertrouwen, openheid, betrouwbaarheid, aanvoelen, meebewegen, ontzorgen. Iets doen voor een ander, het hart op de goede plaats.  

Of zoals Lindy Maris zegt (ik bewonder haar, lees vooral het interview met haar): ‘Neem je hart mee naar je werk.’

Ik ving toevallig op wat de brandweercommandant zei tegen zijn collega: ‘We hebben weer iemand blij gemaakt, daar gaat het om.’ 

En zo is het. 

Hartelijke groet, 
Vera Bot 

PS Fijne dagen lieve mensen, geniet van de kerstvakantie. Graag verder lezen? Bekijk dan ons kerstcadeau: Het beste van 2023!

Het hele blad inzien van december? Ik laat het magazine zien in deze vlog:

Lees meer over

Vera Bot

Vera Bot

Hoofdredacteur Management Support

Vera Bot is hoofdredacteur van Management Support Magazine en manager van de online content op managementsupport.nl en de verspreiding ervan via social media kanalen.

Wat assistants kunnen leren van vier Amerikaanse presidenten

Wat assistants kunnen leren van vier Amerikaanse presidenten

Amerikaanse presidenten zijn al decennialang voorbeelden voor leiders in het bedrijfsleven. Maar ook assistants kunnen wat van de inwoners van 1600 Pennsylvania Avenue leren.

Zo eis je als introvert de aandacht op in een vergadering

Zo eis je als introvert de aandacht op in een vergadering

Als introvert moet je leren om je plek op te eisen. Op jouw manier. "Een belangrijke oefening is het inbreken in vergaderingen", zegt trainer en psycholoog Gerda Bos.

Tien tips bij het inwerken van een nieuwe collega

Tien tips bij het inwerken van een nieuwe collega

Het inwerkproces, de 'onboarding', is doorslaggevend voor het succes van nieuwe collega's, maar ook het gehele secretariaat.

Autisme op de werkvloer? Kijk naar het individu en diens kwaliteiten

Autisme op de werkvloer? Kijk naar het individu en diens kwaliteiten

Autisme op de werkvloer een probleem? Niet als je iedere medewerker primair als mens ziet, met of zonder autisme. En ieder van hen vraagt wat ze nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Die aanpak maakt veel verschil.

'AI geeft de assistant juist ruimte voor het menselijke maatwerk'

'AI geeft de assistant juist ruimte voor het menselijke maatwerk'

AI is een supergereedschap, vindt techexpert en ondernemer Jim Stolze. Een onmisbare tool voor ondersteuners die een eigen assistant kunnen gebruiken.

Shutterstock / deze afbeelding werd gemaakt met AI.

'De assistant moet zichzelf op de voorgrond durven zetten'

Juist door de opkomst van kunstmatige intelligentie worden menselijke vaardigheden belangrijker, ziet Huub van Mackelenbergh. De ondersteuner moet daarom omarmen wat ongemakkelijk is, om relevant te blijven.

'Ik verbind alle partijen'

'Ik verbind alle partijen'

In de rubriek Het Kantelpunt nemen smaakmakers uit ons vak je mee naar het moment waarop hun kijk op hun werk en zichzelf veranderde. Deze keer: Dana van Gulik, projectcoördinator en bestuursassistent in de zorg.

Vlnr. Lizette Droogh, Debbie van den Akker en Anja Witberg.

Samen sterk bij gemeente Lansingerland

Verschillende secretariaten binnen het gemeentehuis van Lansingerland werken samen om wethouders, directie, teams en teammanagers te verbinden en te ondersteunen. Hoe doen ze dat, en zijn er knelpunten? 'We werken graag een tandje harder.'