Waarom HR een vak voor de toekomst is (en hoe jij erin kunt groeien)

Human resources is een vakgebied in beweging. HR-professional en trainer Martin West vertelt over de ontwikkelingen en de eigenschappen van een goede HR-medewerker. “Het zijn competenties waar veel managementondersteuners al over beschikken.”

Als kleine jongen kon ik ademloos kijken naar werkende mensen. Naar de vrachtwagenchauffeur die de winkels bevoorraadde, of de medewerkers van het postkantoor. De werkende mens intrigeerde me. Ik werk nu dertig jaar in het HR-vak en nog steeds ben ik geïntrigeerd door de bijdrage die mensen beroepsmatig leveren aan hun team, organisatie en de maatschappij. Mijn doel is mensen daarbij een optimale werkomgeving te geven, zodat zij met plezier mooie prestaties leveren. Dat is mijn bijdrage aan de maatschappij, vanuit het respect voor die werkende mens.

Deze passie is blijvend, want ook werk zal er altijd zijn en blijven. HR is daarom een beroep van nu én een vak voor de toekomst. Misschien bevat jouw huidige functie veel HR-taken of misschien overweeg je een overstap naar HR. Slim om je daarin te verdiepen als dit ook jouw belangstelling heeft als managementondersteuner. Je beschikt immers al over een deel van de kwaliteiten en competenties die je nodig hebt voor dit vak.

Werkzaamheden in HR

Het draait in HR niet meer alleen om het uitruilen van inspanningen voor salarissen. Juist de laatste jaren is het sociale contact belangrijk geworden en zijn vitaliteit, duurzaamheid en werkgeluk belangrijke begrippen geworden binnen organisaties. Het zijn mooie toevoegingen aan de vele verschillende werkvelden binnen HR: werving & selectie, de HR-cyclus, opleiding en ontwikkeling, verzuim en uitdiensttreding. Essentiële activiteiten voor het succes van een organisatie.

Zomaar een greep uit de HR-werkzaamheden die je in de dagelijkse praktijk tegenkomt: vandaag organiseer je een introductieprogramma voor medewerkers, morgen ga je in gesprek met een zieke medewerker en de volgende dag verzamel en analyseer je gegevens uit de HR-cyclus om een indruk te krijgen van de kwaliteit van de organisatie. Een ander moment denk je mee over de ambities van de organisatie en vertaal je deze in gedrag. Als jouw organisatie bijvoorbeeld kiest voor een grotere klantgerichtheid, wat verwacht je dan concreet van medewerkers? Hoe kun je ze stimuleren om zich extra in te zetten voor klanttevredenheid?

HR: competenties en kwaliteiten

Een HR-functie is met recht een uitdagende functie, die om verschillende competenties en kwaliteiten vraagt. Je moet van alle markten thuis zijn. Eigenschappen die je moet bezitten, zijn: accuraat werken, ruimdenkend en integer zijn, flexibel, empathisch, goed kunnen luisteren, duidelijk communiceren, goede uitdrukkingsvaardigheid, hoofd- en bijzaken kunnen onderscheiden. Het zijn competenties waar veel managementondersteuners al over beschikken. Vaak zien we ook een combinatie van ondersteunende werkzaamheden met HR-taken, zeker in kleinere bedrijven.

Om deze functie goed uit te oefenen en medewerkers te faciliteren, raad ik iedereen in deze positie aan om een goede basis in HR te ontwikkelen. Het is een complex vak en kennisintensief. Bouw (juridische) kennis en inzicht op over alle aspecten op het gebied van instroom, doorstroom, uitstroom en ontwikkeling van medewerkers. Welke wetgeving is relevant en hoe verhoog je het werkgeluk van medewerkers?

Weet wat de organisatorische, juridische en politieke (harde) HR-zaken zijn en combineer die met gedrag, aandacht, geluk en voldoening; de zachte kanten van HR. Zo kun je anderen stimuleren om hun talenten in te zetten. Daarnaast raad ik ook aan om in te zetten op je eigen ontwikkeling. Het vak vereist dat je bijvoorbeeld je communicatietechnieken aanscherpt. Hoe kun je reageren als een medewerker tegen je zegt het werk niet meer aan te kunnen of als blijkt dat jouw beste medewerker solliciteert bij een concurrent?

Ontdekkingstocht

Zelf ben ik nog steeds onderweg en iedere dag leer ik iets nieuws. Het blijft een ontdekkingstocht. Zo vertelde een HR-manager me onlangs dat hij de veiligheid in het bedrijf wilde beoordelen, maar hoe? Veilig werken is een competentie. Het is ook zichtbaar gedrag. Hoe zorg je ervoor dat een medewerker zelf veilig werkt én zijn of haar collega’s?

Ook bleek in een bouwbedrijf dat het formele voortgangsgesprek daar niet werkte, de mensen daar vinden het maar gedoe. En tóch moet je aandacht besteden aan arbeidsomstandigheden, veiligheid en ontwikkeling. De oplossing bleek even eenvoudig als ideaal: een gerichte vragenlijst vanuit HR voor voormannen en vakmannen met de mógelijkheid voor een gesprek. Dat bleek de ideale oplossing. Geen gedoe voor hen en wél de informatie die de organisatie nodig heeft. Veel medewerkers geven daar nu aan toch een gesprek te willen. Hier komt het begrip draagvlak tot leven.

De huidige crisis heeft ook een grote impact op werkgeluk. In deze omstandigheden is voor sommigen het vele thuiswerken een geschenk – ze bloeien op – en anderen worstelen ermee. HR heeft daarmee een grote uitdaging. Om met die grote verschillen tussen mensen om te gaan en de ideale werkomgeving te creëren: dat is het allermooiste van HR.

Martin West is zelfstandig HR-professional, werkt voor HR Effective en is ruim 30 jaar werkzaam in het HR-vak. In de training ‘HR in de praktijk’ neemt hij je enthousiast mee in alle ins en outs van het vak. Op de Management Support Workshopdagen verzorgt Martin ook de online workshop HRM: thuiswerken & de rol van de assistent.

Dit vind je misschien ook interessant