Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Zo schrijf je met flair: vlottere zinnen met minder woorden

Jarenlang schreef Judith Winterkamp zakelijke teksten waar niets op aan te merken was ... behalve dat ze saai waren! Ze leerde zichzelf te schrijven met flair.

Herken je dat? Iemand zegt iets wat je helemaal niet leuk vindt en toch heb je geen rotgevoel bij de boodschap. Sterker, je hebt begrip. Ook al krijg je misschien niet je zin. Hoe flikt iemand dat?

In mondelinge communicatie heb je allerlei trucjes: een glimlach, oogcontact, een energieke open houding, een vriendelijke toon, aardige woorden… je kunt alles wat je in huis hebt inzetten om de boodschap te ‘dragen’.

Op papier heb je die mogelijkheid niet.

Tenminste, dat lijkt zo.

Op papier moeten jouw woorden het doen zonder je glimlach, je vriendelijke oogopslag, je houding en je stem… je woorden moeten het zelluf doen.

Jarenlang dacht ik dat correcte communicatie het sleutelwoord was. Mijn brieven en mails waren dan ook zorgvuldig opgestelde teksten. Berichten waar niks op aan te merken was.

Of toch wel?

Mijn teksten waren ook saai! Dertien in een dozijn, brieven en mails die zo neutraal waren dat ze door iedereen geschreven hadden kunnen zijn en voor iedereen bestemd. Teksten die niets van mij als persoon blootgaven. De kale boodschap.

Geen glimlach.
Geen vriendelijke blik.
Geen knipoog.

Want… op papier heb je die mogelijkheid niet. Dat dacht ik tenminste…

Toch kun je ook schriftelijk communiceren met flair. Bijvoorbeeld door lijmwoorden te vermijden. Met lijmwoorden plak je zinnen aan elkaar. Weet je ze nog, de voegwoorden? Die, maar, waardoor, zodat, hoewel. Stuk voor stuk woorden voor stroperige zinnen.

Neem deze zin: “Er zijn op de aardbol veel beschermde diersoorten die ondanks de bescherming door natuurorganisaties met uitsterven worden bedreigd.”

Welke basisboodschappen heeft deze zin?

  1. Op de aardbol zijn veel beschermde diersoorten.
  2. Natuurorganisaties beschermen deze diersoorten.
  3. Toch worden de beschermde diersoorten met uitsterven bedreigd.

Een heel verschil, maar nog geen flair.

Wat zou er gebeuren als je deze boodschap schrijft met een clownsneus op? Wat zou er gebeuren als je jezelf laat zien in je tekst? Wat zou er gebeuren als je meer spreektaal gebruikt? Onaffe zinnen schrijft? En vooral: alle clichés en officiële vormelijkheden bij het grofvuil zet?

Met flair!

"De rivierdolfijn, de ijsbeer en de orang-oetan … een paar dieren uit de lange lijst met bedreigde diersoorten. Ze zijn beschermd en toch met uitsterven bedreigd. Hoe kan dat?"

Cabaretier Marcel Verreck zong ooit:

Ga naar buiten
En ga fluiten
Zeg eens een mens gedag
En probeer weer kind te zijn
Blijf niet wonen
In patronen
Ben ik soms bang?

Durf jij buiten de gebaande paden te treden? Durf jij jezelf te laten zien in je woorden en zinnen? Doe het! Ontmoet je lezer. Zie de ander voor je. Gebruik taal die je eigen is. Blijf niet hangen in het patroon van ouderwetse woorden … dán schrijf je met flair.

En voor de echte durfal onder ons …

Doe die clownsneus op, sla een vrolijke sjaal om je nek of zet die te gekke zomerhoed op je hoofd … wedden dat je teksten met flair schrijft?!

Meer weten?

Judith Winterkamp is schrijftrainer. Voor Management Support verzorgt zij de trainingen Creatief zakelijk schrijven en Notuleren als een pro.

Lees van Judith ook:

Onduidelijke taal: gebruik jij deze verboden woorden?
Spelling oefenen voor professionals: alle oefeningen
‘Prettige voortplanting!’ en andere grappige verhaspelingen

Onderdeel van de collectie

Schrijven

Hier vind je alles over helder en overtuigend zakelijk schrijven voor e-mails, uitnodigingen en (teams)chats. En over het redigeren van teksten.

Judith Winterkamp

Judith Winterkamp

trainer, auteur

Judith Winterkamp is trainer en coach in zakelijke communicatie (schriftelijk en mondeling). Voor Management Support geeft zij schrijftrainingen als Creatief zakelijk schrijven + Schrijven met flair en Notuleren als een pro. Heb je een (taal)vraag, mail dan naar info@judithwinterkamp.nl.

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

5 vuistregels voor een klantvriendelijke brief

Een klantvriendelijke brief geeft de klant het gevoel dat hij met een betrouwbaar, beleefd en competent iemand van doen heeft, die persoonlijk...

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Gedragsstijl herkennen: ben jij rood, geel, groen of blauw?

Iedereen heeft een dominante gedragsstijl, volgens het DISC-model. Herken je de gedragsstijl van een ander, dan kun je beter met hem of haar omgaan.

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten?

Hoe kun je het best leren van klachten? Manja Bomhoff schreef er een boek over. "Een misverstand is dat je moet doen wat de klager vraagt."

'Met tactische communicatie word je de manager van jouw manager'

'Met tactische communicatie word je de manager van jouw manager'

Tactisch communiceren helpt je verder in je werk én je vergroot er jouw meerwaarde mee. En het is eigenlijk nog heel eenvoudig ook: "Zeg de juiste...

Wat kun je doen als jouw rol en taken onduidelijk zijn?

Wat kun je doen als jouw rol en taken onduidelijk zijn?

Hoe krijg je voor iedereen duidelijk wat jouw verantwoordelijkheden zijn in je organisatie? Een werkdilemma met twee adviezen.

Sollicitatiebrief: in de e-mail of als bijlage?

Sollicitatiebrief: in de e-mail of als bijlage?

Moet de sollicitatiebrief in zijn geheel in de mail worden verstuurd, met de cv als bijlage? Of is het beter om brief en cv beide apart als bijlagen...

5 tips van een coach om onderbrekingen tijdens je werk te verminderen

5 tips van een coach om onderbrekingen tijdens je werk te verminderen

Word je constant gestoord door collega's? Het hoort erbij als ondersteuner, maar je kunt de schade wel beperken. Vijf tips van een coach.

Out of office? Zo schrijf je een goed afwezigheidsbericht

Out of office? Zo schrijf je een goed afwezigheidsbericht

Je gaat met vakantie. Heb je alles geregeld? Vergeet niet je 'out of office' in te stellen. Hier lees je hoe je een goed afwezigheidsbericht opstelt.