vraag & antwoord

Hoe is de aanhef van een zakelijke brief? Typ je of schrijf je die met de hand?

Taal en communiceren

Een zakelijke brief kun je het beste helemaal typen, dus ook de aanhef. In een zakelijke brief schrijf je ‘Geachte heer …’ of ‘Geachte mevrouw …’ Zeker bij het begin van de correspondentie en als je uit naam van het bedrijf schrijft heeft dit de voorkeur. Sommige bedrijven hebben standaard een informelere manier van corresponderen. Zij gebruiken ‘Beste …’. Als je langere […]

Een zakelijke brief kun je het beste helemaal typen, dus ook de aanhef. 
In een zakelijke brief schrijf je ‘Geachte heer …’ of ‘Geachte mevrouw …’ Zeker bij het begin van de correspondentie en als je uit naam van het bedrijf schrijft heeft dit de voorkeur.
Sommige bedrijven hebben standaard een informelere manier van corresponderen. Zij gebruiken ‘Beste …’. Als je langere tijd met een zakelijke relatie correspondeert, kun je na verloop van tijd eventueel overschakelen op  ‘Beste…’ Maar meestal wordt die aanhef gebruikt voor vriendschappelijke relaties.

Zet beide soorten aanhef (‘Geachte heer Jansen, Beste Piet’)niet naast elkaar. Kies voor een de twee. Gebruik ook geen informele en formele stijl door elkaar in één brief. Dus nooit ‘je’ en ‘u’, maar ‘je’ of ‘u’. Iinhoud en de stijl zijn altijd zakelijk van toon. Je bedrijf kan kiezen voor een bepaalde taalhuisstijl. Daarin wordt vastgelegd hoe je de ontvanger van de brief aanspreekt (u of je/jij e.d.), hoe je ondertekent, enzovoort.

Reageer op dit artikel